
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,149 |
الگوی توسعه فردی معلمان دوره ابتدایی استان البرز | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 35، فروردین 1404، صفحه 1-26 اصل مقاله (702.3 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.18251.1836 | ||
نویسنده | ||
ثریا قوره جیلی* | ||
دکتری مدیریت آموزشی از دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی و ارائه الگوی توسعه فردی برای معلمان مدارس ابتدایی استان البرز بود. روش: این پژوهش با شیوه کیفی و رویکرد گلیزری با پانزده معلم خبره استان البرز در سال تحصیلی 1404-1403 با استفاده از نمونه گیری هدفمند انجام شد تا جایی که تحلیل ها به اشباع نظری رسید. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته گردآوری شد. روش تحلیل به صورت کدگذاری بوده که در سه سطح باز (مفهوم)، محوری (مقوله فرعی) و انتخابی (مقوله اصلی) انجام شده است. مفهوم ها و مؤلفه های الگوی توسعه فردی (123مفهوم، 17 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی) از مصاحبه ها مشخص و در قالب الگو تدوین شد.. یافتهها: یافته ها نشان داد که توسعه فردی معلمان دوره ابتدایی شامل چهار مؤلفه کلیدی شامل عوامل اجتماعی؛ عوامل سازمانی؛ عوامل فردی و عوامل اجتماعی بوده است. عوامل اجتماعی؛ شامل مسئولیت پذیری اجتماعی، جوّ و فرهنگ اجتماعی، ارتباط با جامعه؛ عوامل سازمانی شامل رویکرد مدیریتی، هدف گذاری، چشم انداز سازمانی، فراهم کردن امکانات؛ عوامل فردی؛ شامل اخلاق حرفه ای، کنترل درونی، خودکارآمدی، بلوغ فکری، انگیزه پیشرفت و عوامل آموزشی؛ شامل مهارت آموزشی، کار تیمی، طراحی آموزشی، ارزشیابی، پژوهش بوده است. نتیجه گیری: بنا بر یافته های به دست آمده در این پژوهش مدل مفهومی توسعه فردی به منظور بهسازی معلمان مدارس ابتدایی ترسیم شد. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه فردی؛ عوامل اجتماعی؛ عوامل آموزشی؛ عوامل سازمانی؛ عوامل فردی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Individual development model of elementary school teachers in Alborz province | ||
نویسندگان [English] | ||
Soraya Ghorehjili | ||
PhD of Tehran university and adjuct professor | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The main objective of the present study was to design and present a personal development model for elementary school teachers in Alborz province. Method: This qualitative study was conducted with a Glazier approach with 15 expert teachers in Alborz province in the academic year 1403-1404 using purposive sampling until the analyses reached theoretical saturation. Data were collected using semi-structured interviews. The analysis method was coding, which was carried out at three levels: open (concept), axial (subcategory), and selective (main category). The concepts and components of the personal development model (123 concepts, 17 subcategories, and 4 main categories) were identified from the interviews and compiled in the form of a model. Findings: Based on the findings obtained in this study, a conceptual model of personal development in elementary schools was drawn. Conclusion: The results showed that the personal development model of elementary school teachers included 4 key components including social factors; organizational factors; individual factors, and social factors. Social factors include (social responsibility, social atmosphere and culture, connection with the community); organizational factors include (management approach, goal setting, organizational vision, providing facilities); individual factors (professional ethics, internal control, self-efficacy, intellectual maturity, motivation for progress); educational factors (educational skills). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
individual development, social factors, educational factors, organizational factors, individual factors, teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 110 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 59 |