
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,843 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,195 |
رویکرد مثال های کار شده و سوالات خودتوضیحی برای بهبود بدفهمی های دانش آموزان در مبحث جبرومعادله | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 4، شماره 2، تیر 1403، صفحه 71-82 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.17838.1102 | ||
نویسندگان | ||
ندا توانایی* 1؛ احسان مهشومی2 | ||
1دانشگاه آزاد تهران | ||
2دبیر ریاضی آموزش و پرورش شهرستان بهبهان | ||
چکیده | ||
در فرآیند یادگیری ریاضیات، بدفهمیها بزرگترین موانع یادگیری شناخته میشوند که میتوانند منجر به مشکلات یادگیری شوند. بدفهمی و چالشهای یادگیری ریاضیات در اکثر دانش آموزان وجود دارد و در صورت عدم ارائه مداخلات اصلاحی بهموقع، بسیاری از آنها، ریاضیات را بهعنوان یک موضوع دشوار در برنامه درسی مدرسه ای در نظر میگیرند. شناسایی و درک ریشههای این بدفهمیها، بهویژه در مباحثی مانند جبر، برای بهبود یادگیری ضروری است. یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه، استفاده از رویکرد مثالهای کار شده و سؤالات خودتوضیحی می باشد. این روش به دانشآموزان کمک میکند تا تصورات نادرست خود را شناسایی و درک بهتری از مفاهیم ریاضی پیدا کنند. معلمان با هدف قرار دادن اشتباهات و باورهای نادرست دانشآموزان و ارائه مثالهای متنوع، میتوانند درک مؤلفههای اساسی جبر را تقویت کرده و به دانشآموزان در تشخیص و اصلاح رویههای نادرست کمک کنند. در این مقاله برای کاهش بدفهمی ها در مبحث جبر، ترکیب مثالهای کار شده و سؤالات خودتوضیحی پیشنهاد شده و نحوه مطابقت آن با اصول هسته مشترک استانداردهای ریاضی آمریکا بیان می گردد. همچنین دیدگاه های چند دبیر ریاضی در مورد مزایای استفاده از این رویکردها، بیان شده است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Worked Examples and Self-Explanatory Questions Approach to Improve Students' Misunderstandings in the Topic of Algebra and Equations | ||
نویسندگان [English] | ||
neda tavanaei1؛ Ehsan Mahshoomi2 | ||
1دانشگاه ازاد تهران مرکز | ||
2Mathematics teacher, Behbahan city | ||
چکیده [English] | ||
In the process of learning mathematics, misunderstandings are recognized as major obstacles that can lead to learning difficulties. Misconceptions and challenges in learning mathematics are prevalent among most students, and if timely corrective interventions are not provided, many of them may perceive mathematics as a difficult subject within the school curriculum. Identifying and understanding the roots of these misunderstandings, especially in topics like algebra, is essential for improving learning outcomes. One effective strategy in this regard is the use of worked examples and self-explanatory questions. This method helps students recognize their misconceptions and gain a better understanding of mathematical concepts. By targeting students' errors and misconceptions and providing diverse examples, teachers can enhance comprehension of the fundamental components of algebra and assist students in identifying and correcting incorrect procedures. In this article, a combination of worked examples and self-explanatory questions is proposed to reduce misunderstandings in the topic of algebra. The alignment of this approach with the core principles of the Common Core State Standards for Mathematics in the United States is also discussed. Additionally, insights from several mathematics teachers regarding the benefits of using these approaches are presented. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 |