
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,816 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,147 |
تحلیلی بر جایگاه، فرصتها و چالشهای طراحی آموزشی در محیط یادگیری تلفیقی با تأکید بر جایگاه حرفهای معلم | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 35، فروردین 1404، صفحه 27-54 اصل مقاله (737.66 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.16498.1667 | ||
نویسندگان | ||
حسین مرادی مخلص* 1؛ حدیثه صادق پور مهابادی2 | ||
1دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: ورود فناوری های جدید به حوزه آموزش، باعث شکلگیری محیطهای جدیدی همچون محیطهای یادگیری تلفیقی شده است. در این میان، عنصر طراحی آموزشی در محیطهای یادگیری تلفیقی از مؤلفه های مهم و تأثیرگذار محسوب میشود. این مؤلفه مهم و محیطهای یادگیری تلفیقی دارای عناصر و بخشهایی هستند که جهت تأثیرگذاری مناسب میبایست تبیین گردد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین جایگاه، فرصتها و چالشهای طراحی آموزشی در محیطهای یادگیری تلفیقی با تأکید بر جایگاه حرفهای معلم در عصر حاضر است. روشها: این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهش کاربردی و از نظر ماهیت دادهها از نوع پژوهشهایی کیفی است که به روش مرور نظاممند و با مدل پریزما انجام شده است. کلمات کلیدی این پژوهش در هفت پایگاه داده خارجی Scopus,Eric,Web of Science,Springer Sciencedirect, Wiley Online Library,Taylor and Francis در تیرماه 1402 بر اساس راهبردهای جستجو مورد بررسی قرار گرفت. براساس معیارهای اخلاقی و راهبردها انتخاب، از بین 446 مقالات مرتبط در بین سالهای 2013 تا 2023 میلادی، 201 مقاله انتخاب شد که درنهایت پس از عبور از معیارها و غربالگری در نظر گرفته شده و ارزیابی بتن و نرمافزار علمسنجی POP، 24 مقاله جهت تکمیل تحقیق و تحلیل عمیق انتخاب شد. یافتهها: تحلیل پژوهشهای انتخابشده بر اساس معیارهای موردنظر حاکی از کاربرد اثربخش طراحی آموزشی در یادگیری تلفیقی برای رسیدن به اهداف آموزشی با تأکید بر نقش و جایگاه حرفهای معلم بود. همچنین بهکارگیری طراحی آموزشی در یادگیری تلفیقی باعث تسهیل یادگیری، درگیری در یادگیری، فعالشدن، یادگیری مادامالعمر، علاقه و مسئولیتپذیری فراگیران میگردد. از جمله چالشهای اساسی این محیط میتوان به کمبود درسافزارهای استاندارد که امکان تعامل فراگیر در ابعاد مختلف را فراهم سازد، کمبود منابع مالی و نبود یک نگاه حمایتی منسجم اشاره کرد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که عنصر طراحی آموزشی یکی از عناصر حیاتی محیطهای یادگیری تلفیقی برای معلمان حرفه ای محسوب میشود. همچنین تحلیل پژوهش های انتخابشده بر اساس معیارهای موردنظر، حاکی از کاربرد اثربخش انواع الگوهای طراحی آموزشی در محیطهای یادگیری تلفیقی جهت رسیدن به اهداف آموزشی در سطوح مختلف یادگیری دارد. همچنین نوع رویکردی که معلمان در طراحی آموزشی در محیطهای یادگیری تلفیقی انتخاب میکنند، در میزان تحقق انواع اهداف یادگیری فراگیران تأثیر دارد | ||
کلیدواژهها | ||
محیط یادگیری تلفیقی؛ طراحی آموزشی؛ معلم حرفهای؛ یادگیری؛ مرور نظاممند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of The Position, Opportunities and Challenges of Instructional Design in Blended Learning Environment with an Emphasis on the Professional Position of the Teacher | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Moradimokhles1؛ Hadise Sadeghpurmahabadi2 | ||
1Associate professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
2. MA student of educational technology, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The introduction of new technologies into the field of education led to the formation of new environments such as blended learning environments. Meanwhile, the element of instructional design in blended learning environments is considered to be one of the important and influential components. Therefore, the purpose of the current research is to explain the place of instructional design in the blended learning environment in today's era. Methods: This study was conducted based on a systematic review of PRISMA in 7 databases, i.e. Scopus, Eric, Web of Science, Springer, ScienceDirect, Wiley Online Library, and Taylor and Francis in July 1402. Based on the ethical criteria and strategies, from among 1446 related articles, 201 articles were selected and finally, after passing the considered criteria and screening and evaluating the concrete and POP scientometric software, 24 articles were selected to complete the in-depth research and analysis. Findings: The analysis of selected research, based on the desired criteria, approved the effective use of instructional design in blended learning to achieve educational goals. Also, the use of instructional design in blended learning facilitates learning, involvement in learning, activation, lifelong learning, interest, and responsibility of learners. Among the fundamental challenges of this environment are the lack of standardized educational software that facilitates comprehensive interaction across various dimensions, insufficient financial resources, and the absence of a cohesive supportive perspective. Conclusion: The results of the present study show that the element of instructional design is one of the vital elements of blended learning environments. Also, the analysis of selected studies, based on the desired criteria, approves the effective use of various instructional design patterns in blended learning environments to achieve educational goals at different levels of learning. Also, the type of approach that educators choose in instructional design in blended learning environments affects the degree of realization of various learning goals of learners. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blended learning environment, Instructional Design, Professional Teacher, Learning. Systematic review | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31 |