
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,151 |
واکاوی عوامل زمینهساز، موانع عمل و پیامدهای حضور معلمان فکور از دیدگاه معلمان و مدیران | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 35، فروردین 1404، صفحه 89-123 اصل مقاله (781.05 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.17289.1746 | ||
نویسندگان | ||
عفت افتخاری* 1؛ سارا اسدپور2؛ مراد یاری دهنوی3؛ حجت افتخاری4 | ||
1کارشناسی ارشد رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
2استادیار، بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
3استادیار بخش علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
4استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: معلم مهم ترین عنصر دستگاه تعلیم و تربیت است و در قرن حاضر با توجه به تحولات سریع نیاز به معلمان فکور بیش از پیش احساس می شود. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر، واکاوی عوامل زمینه ساز، موانع عمل و پیامدهای حضور معلمان فکور از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس شهرستان نیریز بود. روشها: پژوهش کیفی حاضر با روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش را کلیه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نیریز در سال تحصیلی1402-1401 تشکیل دادند. روش انتخاب شرکت کنندگان به صورت هدفمند(افراد مطلع) بود. افراد نمونه در بخش معلمان، ده معلم با توجه به نظر مدیران با سابقه بالای ده سال سابقه مدیریت و در بخش مدیران هفت مدیر، با توجه به نظر کارشناس متوسطه و ابتدایی اداره آموزش و پرورش انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختارمند انجام شد. گردآوری داده ها با 17 شرکتکننده به نقطه اشباع رسید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار مکس کیودا MAXQDA) ( نسخه 10، در قالب کدگذاری نظریه پردازی داده بنیاد استفاده شد. جهت تعیین اعتبار داده ها، از اعتباریابی مخاطب استفاده شد. یافتهها: پس از تحلیل کلی مصاحبه ها، تعداد 509 کد اولیه شناسایی شد که پس از پالایش به 440 کد باز، 17 زیر مقوله و 4 کد محوری تبدیل شدند. از تعداد 440 کد ، 163 کد به موانع عمل معلمان فکور، 93 کد به عوامل زمینه ساز تأمل و تفکر، 80 کد از به عوامل مؤثر در غنای کار معلمان، 104 کد به پیامدهای تربیتی حضور معلمان فکور در مدرسه و کلاس تخصیص یافت. نتیجهگیری: تحلیل ها نشان داد دانش آموزان و مسائل مربوط به دانش آموزان، توانمندی های آموزشی معلم، ویژگی های شخصی و عاطفی معلم، برخورداری از فرصت های مناسب یادگیری و آگاهی از جامعه و محیط پیرامونی به عنوان عوامل زمینه ساز؛ موانع ستادی، موانع انسانی و موانع محیطی-موقعیتی به عنوان موانع عمل؛ تعاملات مثبت و پویا، بسترسازی های تحول گرا و فضای مدیریتی مدرسه به عنوان راهکارهای غنا و پیامدهای مرتبط با دانش آموزان، اولیا، همکاران، شخص معلم و پیامدهای مرتبط با مدرسه و جامعه به عنوان پیامدهای حضور معلمان فکور شناسایی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم فکور؛ معلمان و مدیران مدارس؛ پیامد تربیتی؛ تعلیم و تربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the underlying factors, barriers to action and the consequences of the presence of Thoughtful teachers from the point of view of the teachers and administrators of Nireez city | ||
نویسندگان [English] | ||
effat eftekhari1؛ sara asadpor2؛ morad yari dehnavi3؛ hojjat eftekhari4 | ||
1MA in Philosophy of education, department of educational sciences, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of educational sciences, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of educational sciences, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of educational sciences, Farhangian University, Postal Box: 889- 14665, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: due to the rapid developments, the need for thoughtful teachers is felt more than ever. In this regard, the aim of the present study was to analyze the underlying factors, barriers to action and the consequences of the presence of Thoughtful teachers from the point of view of teachers and principals of schools in Neyriz city. Methods: The present qualitative research was conducted with phenomenological method. All principals and teachers of primary schools in Niriz city in the academic year of 1402-1401 formed the potential participants of the research. In order to analyze the data, maxqda version 10 software was used in the. Findings: After the overall analysis of the interviews, 509 initial codes were identified, which after refinement were converted into 440 open codes, 17 subcategories and 4 core codes. From the number of 440 codes, 163 codes were assigned to the obstacles to the action of teachers of reflection, 93 codes were assigned to the underlying factors of reflection and thinking, 80 codes were assigned to the effective factors in enriching the work of teachers, and 104 codes were allocated to the educational consequences of the presence of teachers of reflection in school and class. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Phenomenology", "Teacher Thought", "Teachers and School Directors", "Educational Outcome", "Education and Training" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |