
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,136 |
تجربۀ زیسته استادان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از اجرای طرح تدریس در سال آخر دانشجویی (1+3) | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 35، فروردین 1404، صفحه 125-152 اصل مقاله (723.72 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.17482.1762 | ||
نویسندگان | ||
ایرج مهدیزاده* 1؛ محمد دیمه ور2؛ سید علیرضا قاسمی3؛ محمد علیپور4 | ||
1استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه آموزشی جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
4مدرس، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: در چارچوب مدیریت منابع انسانی آموزشوپرورش و بهمنظور جبران کمبود آموزگار مدارس ابتدایی، طرح "1+3" در دانشگاه فرهنگیان تصویب شد که براساس آن، دانشجومعلمان پس از گذراندن سه سال نخست تحصیل در مقطع کارشناسی، در سال چهارم همزمان با ادامه تحصیل، بهعنوان آموزگار در مدارس فعالیت میکنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب دانشجومعلمان و استادان آنها انجام گرفت. روشها: روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش تمامی دانشجومعلمان ورودی 1398 رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی و استادان در سال تحصیلی 1401-1402 بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند شامل 7 نفر از استادان و 10 نفر از دانشجومعلمان انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده از روش کلایزی (2002) و از نرمافزار مکسکیودا-11 استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل در قالب سه مضمون کلی چالشها، فرصتها و راهکارها تقسیم بندی شد. چالشها در چهار مضمون تحصیلی، فردی، شغلی و سازمانی، فرصتها در دو مضمون فردی و شغلی و راهکارها در سه مضمون فرعی سازمانی، فردی و تحصیلی قرار گرفتند. به نظر میرسد علیرغم تمامی مزایا و فواید غیر قابل انکاری که اجرای طرح مذکور به دنبال داشت، چالشها و محدودیتهای آن، بیشتر از فرصتهای آن بود. نتیجهگیری: بنابر یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود سیاستگذاران دانشگاه فرهنگیان نسبت به بررسی آسیبشناسانه و کارشناسی دقیقتر ابعاد این طرح اهتمام ورزیده و در این مهم، استفاده از دیدگاه و تجارب استادان و به ویژه دانشجومعلمان مذکور در این مسیر، مهم و ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه فرهنگیان؛ طرح 1+3؛ دانشجومعلمان؛ استادان؛ آموزش ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Lived Experience of Professors and Student Teachers at Farhangian University from Implementing a Teaching Plan in the Final Year of Study (3+1) | ||
نویسندگان [English] | ||
Iraj Mahdizadeh1؛ Mohammad Deymevar2؛ Seyed Alireza Ghasemi3؛ Mohammad Alipour4 | ||
1Asisstant Professor, Department of Educational Sciences, Fathangian University, Postal Box: 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Asisstant Professor, Department of Geography, Fathangian University, Postal Box: 14665-889, Tehran, Iran | ||
3MA Student of Educational Psychology, Department of Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
4Lecturer, Fathangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Within the framework of human resource management in education and in order to compensate for the shortage of elementary school teachers, the "3+1" plan was approved at Farhangian University, according to which student teachers, after completing the first three years of undergraduate studies, work as teachers in schools in the fourth year while continuing their studies. The present study was conducted with the aim of investigating the experiences of the aforementioned student teachers and their professors from this plan. Methods: The research was qualitative and phenomenological. The population was all incoming students majoring at elementary education at Farhangian University of South Khorasan in 2019 and their professors in the academic year 2022-2023. The participants included 7 professors and 10 students selected based on purposive sampling. The Colizzi method (2002) and Maxqda-11 were used to analyze the data. Findings: The findings were divided into three general themes of challenges, opportunities, and solutions. Challenges consisted of four themes: academic, individual, career, and organizational, opportunities consisted of two themes: individual and career, and solutions consisted of three sub-themes: organizational, individual, and academic. It seems that despite all the undeniable advantages and benefits, the challenges and limitations, for various reasons, outweighed its opportunities. Conclusion: based on the findings of this study, it is recommended that the administrators of Farhangian University make an effort to examine the dimensions of this plan thoroughly and in more details. It is especially important and to use the perspectives and experiences of professors and especially the aforementioned students in this direction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhangian University, 3+1 plan, student-teachers, professors, elementary education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |