
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,809 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,145 |
بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت بر توسعه حرفهای معلمان: تحلیل مؤلفهها، عوامل زمینهای و الگوها | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 35، فروردین 1404، صفحه 153-182 اصل مقاله (702.14 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.17260.1741 | ||
نویسندگان | ||
پروانه فتحعلی بیگی1؛ معصومه السادات ابطحی* 2؛ حمید رضا مقامی3؛ رحیم مرادی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران | ||
3دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
4استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه اراک، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت بر توسعه حرفه ای معلمان: تحلیل مولفه ها، عوامل زمینه ای و الگوها انجام شده است. پیشینه: هدف از توسعه حرفه ای معلمان، ارتقای کیفیت آموزش و تربیت دانش آموزان از طریق توانمندسازی معلمان است. روش: این پژوهش با روش مرور نظام مند انجام شد. میدان پژوهش حاضر کلیۀ مطالعات انجام شده در حوزۀ آموزش ضمن خدمت معلمان بود. به جهت گستردگی مطالب در میدان پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند به منظور جمع آوری داده ها از پایگاه های معتبر فارسی و خارجی شامل ساینس دایرکت، سیج پاب، پایگاه اطلاع رسانی اریک، کتابخانۀ آنلاین ویلی، اسپرینگر، گوگل اسکالر، پایگاه مجلات تخصصی نور، پایگاه مرکز اطلاعات علمی، مگیران و ایرانداک، استفاده شد. در فرآیند انتخاب مقالات برای پژوهش، معیارهای ورود و خروج تدوین شد. معیارهای ورود شامل ارتباط موضوعی، بهروز بودن و قابل اعتمادبودن(از منظر روش شناسی) هستند. معیارهای خروج پایینبودن رتبه نشریه، جدید نبودن سال انتشار برای مقالات داخلی از 1395-1403 و برای مقالات خارجی از 2018-2023، تکراری بودن موضوع و محتوا، نامعتبر بودن روش های پژوهش، دست اول نبودن، فارسی و انگلیسی نبودن مقالات یافته شده، در نظر گرفته شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد آموزش های ضمن خدمت معلمان باید دربرگیرندۀ مؤلفه های صلاحیت، دانش، عمل و تعهد و توسعه حرفه ای معلمان باشد. همچنین در طراحی این دورهها باید از الگوی آموزش بزرگسالان، یادگیری مداوم و آموزش خودخوان وخودراهبری یادگیری معلمان بهره برد. نتیجه گیری: سنجش اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت نباید صرفاً به حوزۀ دانش حرفه ای معلمان محدود شود بلکه این دوره ها بر سایر ابعاد توسعه حرفه ای معلمان از جمله چگونگی ارتباط با دانش آموزان و همکاران، هم چنین مهارت های عملی و تفکر انتقادی آن ها نیز تأثیرگذار بوده و منجر به بهبود آن خواهند شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ضمن خدمت؛ معلمان؛ توسعه حرفه ای؛ شایستگی؛ آندراگوژی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Impact of In-Service Training on Teachers' Professional Development: Analyzing Components, Contextual Factors, and Models | ||
نویسندگان [English] | ||
پروانه Fath Ali Beigi1؛ Masoumeh Al-Sadat Abtahi2؛ Hamid reza Maghami3؛ Rahim Moradi4 | ||
1PhD Candidate of Curriculum Development, Faculty of Islamic Education, Sciencee and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Asisstant Professor, Department od Educational Scinces, Faculty of Islamic Education, Sciencee and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Educational Technology, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
4Asisstant Professor, Department of Educational Technology, University of Arak, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to investigate the impact of in-service training on teachers' professional development by analyzing its components, contextual factors, and patterns.The purpose of teachers' professional development is to enhance the quality of education and student upbringing through teacher empowerment. This study is a systematic review. The research field encompassed all studies conducted in the domain of in-service training for teachers. Due to the extensive scope of research topics, purposeful sampling was utilized to collect data from reputable Persian and international databases such as ScienceDirect, SAGE Pub, ERIC, Wiley Online Library, Springer, Google Scholar, Noor Specialized Journals Database, the Iranian Scientific Information Database, Magiran, and Irandoc. Inclusion and exclusion criteria were established for the process of article selection. Inclusion criteria included topical relevance, recency, and reliability (in terms of methodology). Exclusion criteria considered factors such as low journal ranking, outdated publication years (for domestic articles 2016-2024 and for international articles 2018-2023), topic and content redundancy, unreliable research methods, secondary sources, and articles not written in Persian or English. The findings of the study indicate that in-service teacher training programs should include components of competency, knowledge, practice, and commitment while fostering teachers' professional development. Moreover, the design of these programs should draw on adult education models, continuous learning, self-study, and self-directed teacher learning. Evaluating the effectiveness of in-service training programs should not be limited solely to the domain of teachers' professional knowledge. Instead, these programs should impact other aspects of teachers' professional development, including their interactions with students and colleagues, as well as their practical skills and critical thinking abilities, ultimately leading to improvement in these areas. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
In-service training, Teachers, Professional Development, Competence, Andragogy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |