
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 459 |
تعداد مقالات | 3,556 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,159,597 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,334,682 |
تربیت شهروندی و آموزش تاریخ «مطالعة موردی: جنگهای پیامبر اکرم(ص)» | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 1-14 اصل مقاله (640.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2025.4210 | ||
نویسندگان | ||
طاهره نظری ایلخانی آبادی؛ فرهاد پروانه* | ||
چکیده | ||
از منظر تربیت شهروندی، جنگ و صلح بهعنوان دو روی سکة زیست اجتماعی، در سیرة نبوی بازتابی از یک رهیافت جامعنگر به مدیریت تنوعات اجتماعی و حل تعارضات بودهاست. پیامبر اسلام (ص) با تدوین پیمانهایی همچون «پیمان برادری» و ایجاد یک نظام سیاسی مبتنی بر تنوعات مذهبی، قومی و قبیلهای، الگویی پایدار از شهروندی مبتنی بر حقوق و تکالیف متقابل ارائه کردهاست. این اقدامات، نهتنها به انسجام اجتماعی و تقویت هویت جمعی منجر شد؛ بلکه مفاهیمی همچون عدالت، تفاهم و احترام به دیگری را در قالب یک نظام تربیتی نهادینه ساخت. مسئلة اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال بودهاست: مطالعه و تببین جنگهای پیامبر اکرم (ص) چگونه و چه نقش و تأثیری در مفهوم تربیت شهروندی و آموزش تاریخ ایفا میکنند؟ این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانهای، به بررسی تربیت شهروندی و آموزش تاریخ در سیرة نبوی و جنگهای آن حضرت پرداختهاست. تا به هدف اصلی پژوهش که تحلیل انتقادات مستشرقان در زمینة جنگهای پیامبر (ص) و تبیین پیوند آن با مفاهیم تربیت شهروندی در بستر تاریخی و دینی است، دست پیدا کند. نتایجی که از این پژوهش حاصل شد: شامل جنگهای پیامبر (ص) در چارچوب جهاد، نه تنها ابزاری برای تحقق اهداف دینی و اخلاقی بودند؛ بلکه بستری برای آموزش اصول شهروندی، همزیستی مسالمتآمیز و ایجاد یک جامعه منسجم و پایدار فراهمکردند. این رویکرد، الگویی کاربردی برای آموزش تاریخ و تقویت تربیت شهروندی در جوامع معاصر محسوب میشود.. پیامبر اکرم (ص) با تأسی به قرآن کریم بهعنوان نقشة راه، توانست جامعهای مبتنی بر اصول عدالت، صلح و همبستگی اجتماعی بنا نهد. این جامعه، الگویی برجسته از شهروندی فعال و مسئولانه را در چارچوب هنجارهای اخلاقی و دینی ارائه دادهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت شهروندی؛ آموزش تاریخ؛ جنگهای پیامبر اکرم (ص)؛ مستشرقان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Citizenship Education and History Education « Case Study: The Wars of the Prophet Muhammad (PBUH) » | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahereh Nazari؛ Farhad Parvaneh | ||
چکیده [English] | ||
From the perspective of citizenship education, war and peace, as two sides of the coin of social life, have been a reflection of a comprehensive approach to managing social diversity and resolving conflicts in the Prophet's life. By formulating pacts such as the "Pact of Brotherhood" and creating a political system based on religious, ethnic, and tribal diversity, the Prophet of Islam (PBUH) has presented a sustainable model of citizenship based on mutual rights and duties. These measures not only led to social cohesion and strengthening collective identity, but also institutionalized concepts such as justice, understanding, and respect for others in the form of an educational system.The main research question was to answer this question How and what role and effect does the study and explanation of the wars of the Holy Prophet (PBUH) play in the concept of citizenship education and history education? This research, with a descriptive-analytical approach and based on library resources, has examined citizenship education and history education in the life of the Prophet and his wars. In order to achieve the main goal of the research, which is to analyze the criticisms of orientalists in the context of the wars of the Prophet (PBUH) and explain its connection with the concepts of citizenship education in a historical and religious context. That the Prophet's (PBUH) wars within the framework of jihad were not only a means to achieve religious and moral goals, but also provided a platform for teaching the principles of citizenship, peaceful coexistence, and the creation of a coherent and sustainable society. This approach is considered a practical model for teaching history and strengthening citizenship education in contemporary societies.. The Prophet (PBUH), relying on the Holy Quran as a roadmap, was able to build a society based on the principles of justice, peace, and social solidarity. This society has presented an outstanding model of active and responsible citizenship within the framework of moral and religious norms | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |