
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 459 |
تعداد مقالات | 3,556 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,159,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,334,684 |
اولویتبندی علاقمندیهای دانشآموزان ابتدایی به یادگیری حوزههای دانشی مطالعات اجتماعی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی با تاکید بر تاریخ | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 15-27 اصل مقاله (744.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2025.4211 | ||
نویسندگان | ||
محمد سلیمان نژاد* ؛ ماهان سلیمان نژاد | ||
چکیده | ||
این پژوهش با رویکرد کمی و استفاده از روش پیمایشی، به بررسی اولویتبندی علاقمندیهای دانشآموزان ابتدایی به حوزههای دانشی مطالعات اجتماعی پرداختهاست. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شده و اطلاعات از دانشآموزان پسر پایه چهارم تا ششم مقطع ابتدایی ناحیه 4 کرج در استان البرز به روش نمونهگیری خوشهای جمعآوری گردید. دادهها از طریق 60 مصاحبه و تکمیل پرسشنامههای مرتبط گردآوری و پس از رسیدن به اشباع نظری، با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانش تاریخ بیشترین میزان علاقمندی را در میان دانشآموزان به خود اختصاص دادهاست، در حالی که دانش اقتصادی کمترین میزان جذابیت را داشتهاست. همچنین یافتهها حاکی از آن است که مدرسه نسبت به خانواده نقش مؤثرتری در شکلدهی به علاقمندیهای دانشآموزان دارد. این پژوهش بر اهمیت تأثیر مدرسه و خانواده در ترغیب دانشآموزان به یادگیری مطالعات اجتماعی تأکید کرده و پیشنهاد میکند که برنامههای آموزشی بهگونهای طراحی شوند که با تقویت همکاری میان این دو محیط، انگیزه و مشارکت دانشآموزان در یادگیری حوزههای مطالعات اجتماعی افزایش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخ؛ خانواده؛ مدرسه؛ مطالعات اجتماعی؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prioritization of Primary School Students' Interests in Learning the Knowledge Domains of Social Studies Using Hierarchical Analysis | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Soleimannejad؛ Mahan Soleimannejad | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |