
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 459 |
تعداد مقالات | 3,556 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,160,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,335,142 |
تبیین نکات تربیتی آیات 2 و 3 سوره جمعه جهت استنباط شاخصههای حرفه معلمی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.18420.1073 | ||
نویسنده | ||
مهدیه کشانی* | ||
گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. m.keshani@cfu.ac.ir. | ||
چکیده | ||
قرآن کتاب هدایت در همه اعصار و برای همه افراد میباشد و هرکس به فراخور نیاز و فهم خود میتواند به این سرچشمه عظیم رجوع نموده و برای هدایت خود جرعهای نوش کند. در همین راستا توجه به ابعاد تربیتی این کتاب غنی از منظر دریافت شاخصههای تربیتی مرتبط با معلمی، از دل آیاتی که به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم بدان پرداختهاند، قابل توجه و تأکید میباشد. از همین منظر، هدف از پژوهش حاضر دستیابی به قواعد تربیتی کلی منبعث از آیات 2 و 3 سوره جمعه میباشد تا از این رهگذر، بتوان شاخصههای اصلی حرفه معلمی را ارائه داد. روش پژوهش به شیوه استقرای کیفی جهت استنباط شاخصههای حرفه معلمی بود. در ادامه برای اعتباریابی یافتههای مستخرج، با الهام از شیوه تفسیر قرآن به قرآن، شواهدی از آیات دیگر قرآن آورده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که چهار شاخصه اصلی از آیات 2 و 3 سوره جمعه به عنوان دلالتهای کلی در حرفه معلمی قابل استخراج است که شامل موارد زیر میباشد: معلم مردمی، معلم آموزنده، معلم مزکی و معلم ماندگار. هر یک از این شاخصهها در معلمی دارای ابعادی میباشد که بر خی از آنها در آیات انتخابی پژوهش حاضر اشاره شده است . | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ سوره جمعه؛ دلالتهای؛ تربیتی؛ شاخصههای معلمی | ||
موضوعات | ||
تربیت معلم مطلوب و تراز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the educational points of verses 2 and 3 of Surah Juma to infer the characteristics of the teaching profession | ||
نویسندگان [English] | ||
mahdiyeh keshani | ||
گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. m.keshani@cfu.ac.ir. | ||
چکیده [English] | ||
The Quran is a book of guidance for all ages and for all people, and everyone can refer to this great source according to their needs and understanding and take a sip for their own guidance. In this regard, paying attention to the educational dimensions of this rich book from the perspective of receiving educational characteristics related to teaching, from the verses that directly or indirectly address it, is noteworthy and emphasized. From this perspective, the aim of the present study is to achieve general educational rules derived from verses 2 and 3 of Surah Juma so that through this, the main characteristics of the teaching profession can be presented. The research method was qualitative induction to infer the characteristics of the teaching profession. In the following, to validate the extracted findings, inspired by the method of interpreting the Quran by the Quran, evidence from other verses of the Quran has been provided. The results of the study indicate that four main characteristics can be extracted from verses 2 and 3 of Surah Juma as general implications in the teaching profession, which include the following: popular teacher, instructive teacher, secular teacher, and permanent teacher. Each of these characteristics in a teacher has dimensions, some of which are mentioned in the selected verses of the present study . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran؛ Surah, Juma؛ educational implications؛ teaching characteristics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |