
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 460 |
تعداد مقالات | 3,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,163,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,337,641 |
بررسی تأثیر داستان بر یادگیری ساحتهای ششگانه سند تحول آموزش و پرورش در بین کودکان ابتدایی دورۀ اول | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 18 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/edup.2025.18989.1427 | ||
نویسندگان | ||
حمید مرتضوی* 1؛ محسن آرامی اردکانی2؛ سید جمال میرشمسی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان ، صندوق پستی ۸۸۹_۱۴۶۶۵ تهران، ایران | ||
2کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهید پاکنژاد، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
داستان منعکس کنندۀ نگاه انسان به جهان هستی و محیط پیرامون اوست و به همین دلیل قصهگویی،راهی برای انتقال و آموزش آداب و رسوم و سنن از نسلی به نسل دیگر است و میل ذاتی کودک به شنیدن قصه موجب شده است تا قصهگویی به عنوان یکی از روشهای آموزشی و تربیتی درطول عصر های مختلف مورد توجه باشد.پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از داستان بر میزان یادگیری ساحتهای ششگانه دانشآموزان در سند تحول آموزش و پرورش است.به منظورتحقق هدف پژوهش، مقالة حاضر از سویی به معرفی و تبیین بازنمودهای تأثیر داستان بر یادگیری و شیوههای داستانگویی و تمرین بیان شفاهی داستان درفرایند یادگیری ساحتهای ششگانه سند تحول نزد دانشآموزان می پردازد و از سویی دیگر، داستانهای جمعآوری شده در این مقاله به صورت طبقهبندی شده آمده است. جامعه آماری این تحقیق کتاب داستانهایی از سال 1388تا1402و مقالات بین سالهای 1388تا 1400 مورد مطالعه قرار گرفت. 19 کتاب و10 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای این پژوهش با روش کیفی به روش تحقیق موردی و کتابخانهای و جمعآوری دادهها از طریق منابع و کتاب و سایتهای معتبر علمی انجام شده است. در این پژوهش داستانهایی که مناسب ساحتهای آموزشی ششگانه باشدمورد بررسی قرار گرفت و با توجه به یافتهها،داستان تأثیر بسزایی بر یادگیری دارد.همچنین داستان باعث افزایش جذابیت محتوای مورد نظر ما یعنی آموزش ساحتهای تربیتی ششگانه میشود و کمک به بخاطر سپاری آن موضوع میکند. نتایج نشان میدهد بهترین روشهای قصهگویی این است که کودک زمان برای تحلیل داشته باشد و از نمایشهای خلاق و تخلیلی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ داستان؛ سند تحول؛ ساحتهای ششگانه؛ کودکان ابتدایی؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the impact of storytelling on learning the six domains of the Educational Transformation Document among first cycle elementary school children | ||
نویسندگان [English] | ||
hamid mortazavi1؛ Mohsen Arami Ardakani2؛ Seyyed Jamal Mirshamsi Ardakani2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, PO Box 889_14665, Tehran, Iran | ||
2Teacher student of Bachelor of Elementary Education, Farhangian Shahid Paknejad University, Yazd, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research investigates the impact of using stories on the learning outcomes of students in the six dimensions outlined in the education transformation document. In order to achieve the research objective,this article introduces and explains the representations of the impact of storytelling on learning, the methods of storytelling, and the practice of oral storytelling in the learning process of the six domains of the educational transformation document among students.Additionally, the collected stories in this article are presented in a classified manner. The statistical population of this research includes storybooks from 2009 to 2023 and articles from 2009 to 2021. Nineteen books and ten articles were selected as samples.The data for this research were collected using qualitative methods, specifically case study and library research, through reliable sources, books, and scientific websites. In this study, stories suitable for the six educational domains were qualitatively examined, and based on the research and findings, storytelling has a significant impact on learning. Furthermore, storytelling increases the attractiveness of our subject matter, which is the education of the six educational domains, and aids in memorizing that topic. The results indicate that the best storytelling methods allow children time for analysis and utilize creative and expressive performances. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, story, transformation document, six domains, elementary children, learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |