
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 460 |
تعداد مقالات | 3,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,163,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,337,712 |
بررسی نقاط ضعف و قوت جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 18 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/edup.2025.18959.1428 | ||
نویسندگان | ||
لادن حاجیانوری* 1؛ عباس رمضانی2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران. | ||
2گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
برگزاری جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، به عنوان ابزاری مؤثر در ترویج فرهنگ قرآنی، میتواند نقش بهسزایی در زندگی نسل جوان و جوامع اسلامی ایفا کند. تحلیل دقیق این جشنوارهها همچنین میتواند نیازها و انتظارات دانشجویان را بهتر شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهد. با بررسی نقاط ضعف و قوت، میتوان راهبردهای مؤثری برای برگزاری بهتر جشنوارهها در آینده تدوین کرد. از این رو، پژوهش کاربردی حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری (برساختی) با رویکردی کیفی به بررسی نقاط ضعف و قوت جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور پرداخت. در این راستا با استفاده از از طریق نمونهگیری هدفمند و نظری، با 23 نفر از صاحبنظران این حوزه و دانشجویان شرکتکننده در این جشنوارهها مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت. با اشباع داده، مصاحبهها متوقف و مضامین آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل مضمون در ابتدا بهصورت پاراگراف و در نهایت کل متن مورد بررسی و مقولهبندی قرار گرفت.بر اساس تجزیه و تحلیل دادههای بهدستآمده از طریق مصاحبهها، پنج عامل ضرورتهای برگزاری جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، نقاط قوت، نقاط ضعف، راهبردهای افزایش تأثیرات مثبت و پیامدهای اجرای راهبردهای مذکور با مجموع 134 زیرمقوله، 22 مقولۀ فرعی و 5 مضمون شناسایی شد. الگوی نهایی پژوهش بر این اساس رسم شد. بهدلیل تنوع و تکثر بالای یافتهها، برنامهریزان دینی، فرهنگی و آموزشی بایستی در تعامل با یکدیگر، با تمهید ملزومات به مواجهه منطقی با این پدیده و بهبود برگزاری جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور بپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
"نقاط ضعف"؛ "نقاط قوت"؛ "جشنواره"؛ "جشنواره سراسری قرآن و عترت"؛ "دانشجویان" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examination of the Strengths and weaknesses of the National Quran and Itrat Festival for Students in the Country | ||
نویسندگان [English] | ||
Ladan Hajianvari1؛ Abbas Ramezani2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, Zanjan, Iran. | ||
2Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
By examining the strengths and weaknesses, effective strategies can be developed for improving future festivals. Therefore, the present applied research, based on the interpretive (constructivist) paradigm with a qualitative approach, examined the challenges and assessed the strengths and weaknesses of the National Quran and Itrat Festival for Students in the Country. In this regard, purposeful and theoretical sampling was used to conduct semi-structured interviews with 23 experts in this field and students participating in these festivals. Once data saturation was reached, the interviews were concluded, and their themes were analyzed. The interviews were analyzed using thematic analysis. The analysis revealed five crucial factors for the festival: strengths, weaknesses, strategies to enhance positive impacts, and the consequences of implementing these strategies. These factors were further divided into134 subcategories, 22 categories, and 5 main themes, which informed the development of the final research model. Given the multifaceted nature of these findings, this research underscores the necessity for collaborative efforts from religious, cultural, and educational planners, coupled with adequate resource allocation, to optimize the festival's organization and effectively address the identified issues. Ultimately, this study seeks to inform future festival planning and enhance its impact on promoting Quranic values among students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Weaknesses", "Strengths", "Festival", "National Quran and Itrat Festival", "Students" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |