
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 462 |
تعداد مقالات | 3,563 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,167,488 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,339,800 |
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان پسر دارای عملکرد تحصیلی پایین | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 11، شماره 42، شهریور 1404، صفحه 14-29 اصل مقاله (354.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمود نوری* 1؛ محمدجواد فرهادیپور2؛ سمیرا زارع3؛ عفت ابراهیمی4 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران | ||
2گروه آموزش ابتدایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | ||
4گروه آموزش ابتدایی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان پسر دارای عملکرد تحصیلی پایین اجرا شد. طرح پژوهش شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشآموزان پسر پایههای دهم و یازدهم دورۀ دوم متوسطه مدارس شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. از این میان 100 نفر با روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس مدارس دارای عملکرد تحصیلی پایین انتخاب شدند و پرسشنامه سازگاری اجتماعی (سینها و سینگ، 1993) و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پنتریچ و دیگروت، 1990) را تکمیل کردند. سپس از 30 دانشآموز که سازگاری و خودتنظیمی پایینتر از متوسط گزارش نمودند، بهطور تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 8 جلسۀ 120 دقیقهای، تحت آموزش مهارت-های اجتماعی- هیجانی قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی در مؤلفههای سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی یادگیری منجر به افزایش معنادار عملکرد در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون گردید (P<0/05)؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که مدارس با بهکارگیری آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی میتوانند باعث افزایش سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان شوند تا از این طریق دانشآموزان به موفقیت تحصیلی دست یابند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Social-Emotional Skills Training on Social Adjustment and Self-Regulation of Learning of Male Students with Low Academic Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmood Noori1؛ Mohammad Javad Farhadipour2؛ Samira Zare3؛ Effat Ebrahimi4 | ||
1Department of Educational Sciences, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran | ||
2Department of Elementary Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
3Department of Educational Sciences, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran | ||
4Department of Elementary Education, Arsanjan Branch, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of social-emotional skills training on social adjustment and learning self-regulation of male students with low academic performance. The research design was a quasi-experimental type of pretest-posttest with a control group. The statistical population of the study was the male students of the 10th and 11th grades of the second year of rural secondary schools in Esfahan in the academic year 2023-2024. Of these, 100 were selected by available sampling method based on schools with low academic performance and completed the Adjustment Inventory for College Students (Sinha and Singh, 1993) and Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich & De Groot, 1990). Then, out of 30 students who reported below-average adjustment and self-regulation, 15 were randomly assigned to the experimental group and 15 to the control group. The experimental group was trained in social-emotional skills during 8 sessions of 120 minutes. The control group did not receive any intervention. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that the training of social-emotional skills in the components of social adjustment and self-regulatory learning led to a significant increase in performance in the experimental group compared to the control group in the post-test stage (P<0/05). Therefore, it can be concluded that schools by using social-emotional skills training can increase social adjustment and self-regulation of students' learning in order for students to achieve academic success. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |