
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 469 |
تعداد مقالات | 3,628 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,257,341 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,434,255 |
بررسی اثربخشی نقاشیدرمانی بر کاهش اضطراب دانشآموزان دبستانی | ||
تجارب معلمی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 7، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2025.18533.1133 | ||
نویسنده | ||
امیرحسین جاویدنیا* | ||
گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: اضطراب یکی از شایعترین اختلالات روانشناختی در کودکان دبستانی است که بر عملکرد تحصیلی و رشد عاطفی آنها تأثیر منفی میگذارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نقاشیدرمانی بهعنوان یک مداخله غیردارویی و کمهزینه بر کاهش اضطراب کودکان دبستانی انجام شد. روشها: این مطالعه با طرح نیمهآزمایشی و استفاده از پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. ۴۰ دانشآموز دبستانی با علائم اضطراب (بر اساس پرسشنامه SCARED) بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در ۱۰ جلسه نقاشیدرمانی شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمرات اضطراب در گروه آزمایش از ۴۲.۸ به ۲۸.۳ کاهش یافت (p < 0.001)، اما در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشد (۴۱.۹ به ۴۰.۷). تحلیل کوواریانس تأثیر معنادار مداخله را تأیید کرد (F(1,37) = 25.4, p < 0.001, η² = 0.41). کاهش معناداری نیز در ابعاد اضطراب اجتماعی و تعمیمیافته مشاهده شد. نتیجهگیری: نقاشیدرمانی بهعنوان یک مداخله تربیتی اثربخش، میتواند اضطراب کودکان دبستانی را کاهش دهد. این روش به دلیل سادگی و قابلیت ادغام در برنامههای مدارس، گزینهای مناسب برای بهبود سلامت روان دانشآموزان است. پیشنهاد میشود پژوهشهای آینده با نمونههای بزرگتر انجام شود. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشیدرمانی؛ اضطراب کودکان؛ مداخله تربیتی؛ سلامت روان دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effectiveness of painting therapy on reducing anxiety in elementary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
Amirhossein Javidnia | ||
Department of General Psychology, faculty of humanities and education science, Islamic Azad University-Tabriz Branch, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Anxiety is a common psychological disorder among elementary school children, negatively affecting their academic and emotional development. This study aimed to investigate the effectiveness of drawing therapy as a non-pharmacological intervention for reducing anxiety in children. Methods: A quasi-experimental design with pre-test and post-test measures was used, including a control group. Forty elementary students with anxiety symptoms (based on the SCARED questionnaire) were randomly assigned to an experimental group (n = 20) or a control group (n = 20). The experimental group participated in 10 drawing therapy sessions, while the control group received no intervention. Data were analyzed using ANCOVA. Findings: Anxiety scores in the experimental group significantly decreased (from 42.8 to 28.3; p < 0.001), while no significant change occurred in the control group (from 41.9 to 40.7). ANCOVA confirmed the intervention's significant effect (F(1,37) = 25.4, p < 0.001, η² = 0.41). Reductions were also observed in social and generalized anxiety. Conclusion: Drawing therapy is an effective educational intervention for reducing anxiety in elementary school children. Its simplicity, low cost, and adaptability make it suitable for school-based mental health programs. Future research with larger samples is recommended. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Drawing Therapy, childhood anxiety, Educational intervention, Students'؛ mental health | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 478 |