
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 464 |
تعداد مقالات | 3,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,198,110 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,396,902 |
تحلیل انتقادی پژوهشهای مرتبط با هویت حرفهای معلمان بر اساس مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.19059.1410 | ||
نویسندگان | ||
مهدی تنده؛ علیرضا صادقزاده قمصری* | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مرور انتقادی مطالعات مرتبط با هویت حرفهای معلم بر اساس مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران درصدد شناسایی چالشهای مهم این حوزه است. نخست مفهوم هویت حرفهای معلم از منظر مبانی نظری با استفاده از روش تحلیل محتوا تحلیل شد. سپس با استفاده از روش مرور نظاممند بر اساس دستورالعملهای PRISMA ، ده سال تحقیق در سالهای 1393 تا 1403 مورد بررسی قرار گرفت. کلیدواژة اصلی هویت حرفهای معلمی در پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar، Magiran، SID، Noormags، CIVILICA جستجو شد. در جستجوی اولیه 1024 مقاله شناسایی شد که پس از طی مراحل غربالگری، 26 مقاله برگزیده و مورد تحلیل انتقادی بر اساس مؤلفههای هویت حرفهای معلم بدست آمده از مبانی نظری، قرار گرفت. بررسی مطالعات انجام شده حاکی از آن است که این پژوهشها دست کم با چهار نقد اساسی مواجهاند که عبارت است از: 1. کمتوجهی به گستردگی قلمرو هویت حرفهای معلمان و یکسانانگاری آن برای انواع معلمان 2. ضعف توجه به عنصر «موقعیت» در تشریح هویت حرفهای معلمان 3. غفلت از نقش الگویی انبیاء و اولیاء الهی 4. کمتوجهی به به نظام معیار اسلامی و عدم بکارگیری روشهای پژوهشی مناسب برای بهرهگیری از آن. یافتههای پژوهش، بیانگر ضرورت بازنگری در رویکردهای پژوهشی هویت حرفهای معلم بر اساس مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اسلامی؛ تربیت معلم؛ مبانی نظری؛ فلسفة تربیت معلم؛ تحلیل انتقادی؛ هویت حرفهای معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critical analysis of researchCritical analysis of research related to teachers' professional identity based on the theoretical foundations of fundamental transformation in the formal public education system of the Islamic Republic of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Tandeh؛ Alireza Sadeqzadeh Qamsari | ||
Department of Educational Sciences, Faculty of Human sciences, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to critically review studies related to teachers’ professional identity (TPI) based on the theoretical foundations of the fundamental transformation in the formal public education system of the Islamic Republic of Iran (TFT) and identify important challenges in this field. First, the concept of TPI was analyzed from the perspective of TFT using content analysis. Then, using a systematic review method based on PRISMA guidelines, a decade of studies from 2014 to 2024 were searched. The keyword of TPI was searched in Google Scholar, Magiran, SID, Noormags, and CIVILICA databases. After screening process, 26 articles were selected finally and subjected to critical analysis. Findings: A review of the studies conducted indicates that these studies face at least four basic criticisms, which are: 1. Lack of attention to the breadth of the scope of TPI and uniform it for all types of teachers. 2. Lack of attention to the concept of "position". 3. Neglect of the exemplary role of prophets and divine saints. 4. Lack of attention to the Islamic standard system and the failure to apply appropriate research methods to utilize it. The research findings indicate the need to revise research approaches to TPI based on the TFT. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islamic Education, Teacher Education, TFT, Teacher Education Philosophy, Critical analysis, Teacher Professional Identity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |