
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 464 |
تعداد مقالات | 3,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,198,108 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,396,899 |
شناسایی ابعادِ ویژگیهای معلم در مدیریت کلاس درس بر مبنای آیات مرتبط با مدیریت پیامبراسلام در قرآن و ارائه مدل پیشنهادی برای دانشجومعلمان | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.19490.1438 | ||
نویسندگان | ||
طیبه میراحمدی1؛ سعید بهشتی* 2؛ عباس عباس پور3؛ ابوالفضل بختیاری3 | ||
1دانشجوی دکتری | ||
2هیات علمی | ||
3عضو هیات علمی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعادِ ویژگیهای معلم در مدیریت کلاس درس بر مبنای آیات مرتبط با مدیریت پیامبراسلام در قرآن و ارائه مدل پیشنهادی برای دانشجومعلمان، میباشد. روششناسی پژوهش: در این پژوهش که از نوع تحقیقات کیفی است، از تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی استفاده شده است. میدان پژوهش شامل تمامی ۶۲۳۶ آیه قرآن کریم بوده و نمونه پژوهش، آیاتی که به طور مستقیم به گفتگوی خداوند با حضرت محمد (ص) به عنوان مدیر و رهبر جامعه اسلامی میپردازد، به صورت نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدهاست. در مرحله بعد، با مطالعه مجدد و مکرر آیات انتخابی و بررسی تفسیر نور(بخش پیام آیات)، آیاتی که به موضوع مدیریت و به ویژه مدیریت کلاس درس مرتبط بودند، گزینش شدند. یافتههای مهم پژوهش: ابعاد شناساییشده شامل: بعد فردی، بعداجتماعی و بعد مدیریتی میباشد. نتایج تحقیق: نتایج این تحقیق نشان میدهند که بهرهگیری از اصول قرآنی در مدیریت کلاس میتواند علاوه بر بهبود کیفیت یادگیری، زمینهساز تربیت نسلی با درک صحیح از ارزشهای اسلامی باشد. همچنین این پژوهش میتواند بهعنوان الگویی بومی و کاربردی برای معلمان و سیاستگذاران آموزشی در جهت ارتقای نظام تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد؛ ویژگیهای معلم؛ مدیریت کلاس؛ پیامبر اسلام؛ مدل؛ دانشجومعلم؛ قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying Dimensions of Teacher Characteristics in Classroom Management Based on Quranic Verses Related to the Management of Prophet Muhammad (PBUH) and Presenting a Proposed Model for Student-Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
tayebeh mirahmadi1؛ saeed beheshti2؛ abbas abbaspour3؛ abolfazl bakhtiari3 | ||
1PhD student | ||
2Academic staff | ||
3Academic staff | ||
چکیده [English] | ||
Research Objective: The aim of the present study is to identify the dimensions of teacher characteristics in classroom management based on Quranic verses related to the management of Prophet Muhammad (PBUH) and to present a proposed model for student-teachers. Research Methodology: This qualitative research employed a qualitative content analysis with an inductive approach. The research domain encompassed all 6236 verses of the Holy Quran. The research sample consisted of verses directly addressing the conversation between God and Prophet Muhammad (PBUH) as the manager and leader of the Islamic community, selected through purposeful sampling. In the subsequent stage, by repeatedly studying the selected verses and reviewing Tafsir Noor (Ayat Messages section), verses related to management, particularly classroom management, were chosen Key Research Findings: The identified dimensions include: individual dimension, social dimension, and managerial dimension. Research Results: The results of this research indicate that utilizing Quranic principles in classroom management can not only improve the quality of learning but also pave the way for the upbringing of a generation with a correct understanding of Islamic values. Furthermore, this research can serve as a native and practical model for teachers and educational policymakers in order to enhance the education system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Dimensions, Teacher Characteristics, Classroom Management, Prophet Muhammad, Model, Student Teacher, Quran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |