
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 468 |
تعداد مقالات | 3,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,246,274 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,428,159 |
شناسایی و طراحی الگوی چالش های فرایند مصاحبه داوطلبان استخدامی آموزگار ابتدایی | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 04 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/edup.2025.18389.1423 | ||
نویسنده | ||
ثریا قوره جیلی* | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف اصلی پژوهش حاضر؛ شناسایی و طراحی الگوی چالشهای فرایند مصاحبه داوطلبان استخدامی آموزگار ابتدایی بود. روش: این پژوهش با رویکردی کیفی و به روش گلیزری انجام شده است. جامعه پژوهش شامل معلمان خبره استان البرز بودند و در انتخاب نمونه تلاش شد کسانی مورد مصاحبه قرار گیرند که حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد و دارای سابقه 5 سال و بیشتر و همچنین دارای گواهی ارزیابی حرفهای بوده؛ که از میان آنها 15 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مفاهیم و مؤلفههای چالشهای فرایند مصاحبه داوطلبان استخدامی (91 مفهوم، 21 مقوله فرعی و 7 مقوله اصلی) از مصاحبهها مشخص شد. یافتهها: نتایج تحلیل یافتهها نشان داد که کاهش تمایل به انتخاب حرفه معلمی، فشردگی مدیریت و اجرا، گزینش غیر بومی داوطلبان، جذب ارزیاب به شکل سلیقهای، استفاده نسنجیده از روشهای سنجش و ارزیابی داوطلبان، عدم توجه به ویژگیهای شخصیتی و رفتاری، عدم جذب داوطلبان شایسته از مؤلفههای قابل توجه و مهم در شناسایی چالشهای فرایند مصاحبه داوطلبان استخدامی آموزگاری ابتدایی است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت فرایند مصاحبهی تخصصی داوطلبان در کانونهای ارزیابی، از لحاظ محتوا و اجرا مشکلات و آسیبهای زیادی دارد که با شناسایی آنها و پیشگیری از از این آسیبها میتوان به پذیرش داوطلبانی برخوردار از صلاحیتهای حرفهای، باانگیزه و علاقهمند به حرفهی معلمی و دارای سلامت جسمانی و روانی مناسب اقدام کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون؛ مصاحبه؛ استخدام؛ آموزگار ابتدایی؛ آموزش؛ پرورش؛ استان البرز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and designing a model for the challenges of the interview process for primary school teacher candidates | ||
نویسندگان [English] | ||
soraya ghorehjili | ||
tehran university | ||
چکیده [English] | ||
The main objective of the present study was to identify and design a model of challenges in the interview process for primary school teacher candidates. This study was conducted with a qualitative approach and the Glaser method. The research population included expert teachers in Alborz province, and in selecting the sample, an attempt was made to interview those who had at least a master's degree and 5 years of experience and also had a professional assessment certificate; from which 15 people were selected through purposive sampling. The concepts and components of the challenges in the interview process for primary school teacher candidates (91 concepts, 21 subcategories, and 7 main categories) were identified from the interviews. The results of the analysis of the findings showed that the decrease in the desire to choose the teaching profession, the compactness of management and implementation, the selection of non-native candidates, the recruitment of evaluators in a tasteful manner, the unconsidered use of methods for assessing and evaluating candidates, the lack of attention to personality and behavioral characteristics, and the failure to recruit qualified candidates are significant and important components in identifying the challenges of the interview process for candidates for employment as elementary teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Assessment, Testing, Interview, Recruitment, education, Training, Alborz Province | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 |