
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 465 |
تعداد مقالات | 3,583 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,219,471 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,412,594 |
مطالعة تطبیقی و نظاممند برنامه درسی کارورزی تربیت معلم در ایران و فنلاند | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.17136.994 | ||
نویسنده | ||
مرزبان ادیب منش* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ایران با کشور فنلاند است. روش پژوهش این مطالعه تطبیقی بوده و برای این منظور از رویکرد چهار مرحلهای جورج اف بردی استفاده شده است (. وی در جریان مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش چهار مرحله را مشخص نموده است این مراحل عبارت است از: توصیف ، تفسیر ، همجواری و مقایسه. جامعه پژوهش شامل دانشگاه فرهنگیان ایران و دانشگاه تربیت معلم کشور فنلاند است که با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. استراتژی انتخاب کشور مورد مطالعه ،" نظام اجتماعی متفاوت، برون دادهای آموزشی متفاوت " است. برنامه های درسی دانشگاه فنلاند با استفاده از جداول و چک لیستها از اسناد اجرایی تربیت معلم و کارورزی استخراج شده و روایی و پایایی داده توسط استادان کارورزی و متخصصان ب برنامهریزیدرسی بررسی و تایید گردیده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که تعداد دوره های کارورزی در فنلاند، با ایران مشابه یکدیگر است. همچنین نظام تربیت معلم کشورهای مورد مطالعه با ایران در مواردی همچون میزان واحدهای کارورزی و عملکرد تفاوت دارد. تفاوت ها ی هم در بخش اهداف، محتوا، تعیین نقش و مسئولیت معلمان راهنما، عنصر زمان و ارزشیابی بین کشور فنلاند با ایران وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعه تطبیقی؛ برنامه درسی؛ تربیت معلم؛ کارورزی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
موضوعات | ||
نظریات بومی و جهانی تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Acomparative study of internship curriculum at Farhangian University of Iran with teacher training in Finland, | ||
نویسندگان [English] | ||
marzban adibmanesh | ||
teacher | ||
چکیده [English] | ||
Purpose:: The present study was conducted with the aim of comparative study of teacher training internship curriculum in Iran and Finland. The research method is comparative-analytical and the data collection method is documentary, and the Brody method was used to analyze the information. The research population includes Farhangian University of Iran and the University of Teacher Training in Finland, which were selected using purposive sampling. The strategy for selecting the country under study is, "Different social system, different educational outputs." The curricula of the Finnish university were extracted from inland, which were selected using purposive sampling. The strategy for selecting the country under study is, "Different social system, different educational outputs." The curricula of the Finnish university were extracted fthe executive documents of teacher training and internship using tables and checklists, and the validity and reliability of the data were reviewed and confirmed by internship professors and curriculum planning experts. The research findings indicate that the number of internship courses in Finland is similar to Iran. Also, the teacher training system of the country under study differs from Iran in such matters as the amount of internship units and performance. There are also differences between Finland and Iran in terms of goals, content, determining the role and responsibilities of guidance teachers, the time element, and evaluation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
comparative study, curriculum, teacher training, internship, Farhangian University | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |