
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 3,594 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,235,941 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,424,089 |
تاملی نظری بر فرایند کارورزی دانشگاه فرهنگیان با تکیه بر رئالیسم انتقادی روی باسکار و ارائه الگویی برای ارتقای آن فرایند | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.17900.1046 | ||
نویسنده | ||
حمداله محمدی* | ||
دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تاملی نظری بر فرایند کارورزی در دانشگاه فرهنگیان با تکیه بر نظریات رئالیسم انتقادی و ارائه الگویی برای ارتقای آن است. برای رسیدن به این هدف از دو روش تحلیل ساختار مفهوم و تحلیل استنتاجی بهره گرفته شده است. کارورزی در دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر نظریه «معلم فکور» و «تامل-در-عمل» است که از اندیشههای افرادی مثل جان دیویی و دونالد شون سرچشمه میگیرند. این اندیشه با تاکید بر موقعیتگرایی، در پی آموزش تفکر تاملی در سطح عمل و پیوند نظر با عمل در فرایند تربیت معلم است. نقد این الگوی فکری بر اساس رئالیسم انتقادی باسکار نشان از آن دارد که نظریه معلم فکور و کارورزی نشئت گرفته از آن گرچه از طریق موقعیتگرایی، فرصتهای بینظیر یادگیری انضمامی جهت توسعه حرفهای دانشجو معلمان فراهم میسازد، ولی با بیاعتنایی به تامل-بر-عمل، از تفکر ساختارمند و سطوح بالای تفکر تبیینی و خردورزی ژرف غافل میشود. در این پژوهش الگوی پنجگانه آموزش تفکر تاملی برای اصلاح فرایند کارورزی پیشنهاد شده است: نوشتن توصیفی، تامل توصیفی، تامل بافتاری، تامل انتقادی و تامل ژرف. کاربرد این الگوی تامل در فرایند کارورزی دانشگاه فرهنگیان میتواند در کنار بهرهگیری از موقعیت عمل برای یادگیری عمیق و کاربردی، زمینه را برای واکاوی و تامل در مسائل تربیتی فراهم سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت معلم؛ کارورزی؛ رئالیسم انتقادی؛ روی باسکار؛ معلم فکور | ||
موضوعات | ||
بازخوانی انتقادی سنت های تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A theoretical reflection on the internship process in Farhangian University, relying on Bhaskar's critical realism and providing a model to promote this process | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamdollah Mohammadi | ||
Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current research is to reflect theoretically on the internship process in Farhangian University, relying on the theories of Critical Realism and providing a model for its promotion. To achieve this goal, concept structure analysis and deductive analysis have been used. Internship at Farhangian University is based on the theory of "reflective teacher" and "reflection-in-action", which originate from ideas of John Dewey and Donald Schon. Emphasizing contextualism, these ideas seeks to teach reflective thinking at the level of action and linking opinion with action in the teacher education process. Criticism of this ideas based on Bhaskar's critical realism shows that the theory of reflective teacher and internship originated from it, although through contextualism, provides unique opportunities for concrete learning and professional development foe new teachers, but by neglecting reflection-on-action, ignores structured thinking and high levels of explanatory thinking and deep rationality. In this research, the five model of reflective thinking education is proposed to improve the internship process: descriptive writing, descriptive reflection, contextual reflection, critical reflection and deep reflection. Application of this reflection model in the internship process of Farhangian University can provide the basis for analysis and reflection in educational issues, in addition to taking advantage of the contextual and professional learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher Education, Internship, Critical Realism, Roy Bhaskar, Reflective Teacher | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |