
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 3,594 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,236,982 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,424,720 |
مهارتهای شاگردپروری در داستان سلیمان و ملکه سبا | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.18813.1394 | ||
نویسندگان | ||
سید محمدعلی میرصانعی* 1؛ سمیه قاسمی2 | ||
1گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانش آموخته سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآن، جامعه الزهراء، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
سلیمان نبی و ملکه سبا در قرآن کریم به عنوان دو شخصیت دانا توصیف شدهاند، که جایگاه تاثیرگذاری در جامعه داشته و نفوذ زیادی بر زیردستان خود داشتهاند. تعامل نیکوی این دو پادشاه با زیردستان و چگونگی رفتار و گفتار آن دو با اطرافیان میتواند الگوی مناسبی برای آموزگاران در آموزش و پرورش و استادان در آموزش عالی باشد تا در جهت ارائه یک تدریس مؤثر از آن بهره ببرند و در پرورش شاگردان کامیاب شوند. در این پژوهش، داستان قرآنی سلیمان نبی و ملکه سبا به روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته و نکات تربیتی آن پیرامون شاگردپروری استخراج شده است. بر پایه یافتههای این پژوهش، شاگردپروری در روش ملکه سبا بر پایه عناصری همچون ادب، مشورت، اقتدار و پرهیز از شتابزدگی بوده است. چنانکه شاگردپروری در شیوه سلیمان نبی مبتنی بر مؤلفههایی همچون تفقّد از احوال فراگیران، داوری عادلانه، آزادی بیان، تحقیق به جای زودباوری، استفاده از نوشتن در پرورش شاگردان، غلبه انگیزههای معنوی، تنوع در روش آموزش، مشارکت فراگیران در امرآموزش، شکرگزاری مواهب الهی، ایجاد فضای تاثیرگذار برای فراگیران، رویارویی چهره به چهره و سنجش به مثابه یادگیری بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بلقیس؛ تربیت؛ سلیمان؛ شاگردپروری؛ قرآن کریم؛ ملکه سبا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Skills of Student Education In the Story of Solomon and the Queen of Sheba | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ali Mirsanei1؛ Somayye Ghasemi2 | ||
1Department of Theology Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Level 3 Graduate, Interpretation and Quranic Sciences, Al-Zahraa University, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Prophet Solomon and the Queen of Saba are described in the Holy Quran as two wise figures. The kindness of these two kings to their subordinates and the way they behaved and spoke to those around them can be a suitable model for teachers in education and professors in higher education to benefit from it in providing education and successfully educating students. In this study, the Quranic story of Prophet Solomon and the Queen of Saba is examined in a descriptive-analytical manner and its educational points regarding discipleship are examined. Based on the findings of this study, discipleship in the Queen of Saba method was based on elements such as management, authority and avoiding haste. As discipleship in the Prophet Solomon method is based on components such as the condition of the learners, fair judgment, freedom of expression, research instead of credulity, the dominance of spiritual motivations, diversity in education, participation of learners in education, creating an effective environment for learners, face-to-face confrontation, and assessment as learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Belqeis, education, Solomon, discipleship, Holy Quran, Queen of Saba | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |