
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 3,608 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,240,030 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,426,017 |
رابطه معلم-دانشآموز و درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم گناباد: نقش واسطهای سرمایه روانشناختی تحصیلی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.15550.4377 | ||
نویسندگان | ||
مژده پژند* 1؛ ابولفضل غفاری2؛ مریم بردبار3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2گروه آموزشی مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از چالشهای مهمی که امروزه موجب نارضایتی صاحب نظران در تعلیم و تربیت شده است، بی رغبتی دانشآموزان نسبت به تحصیل میباشد. توجه به متغیر درگیری تحصیلی به ویژه در دوره نوجوانی-یک دوره پرتلاطم رشدی با چندین تغییر زیستی-روانی-اجتماعی، از اهمیتی دوچندان برخوردار است. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ارتباط معلم-دانشآموز و درگیری تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری سرمایه روانشناختی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان گناباد بود. با توجه به گستردگی جامعه پژوهش، با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، از بین مدارس دخترانه دوره دوم شهرستان گناباد، چهار مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و از هر مدرسه نیز به-طور تصادفی دو کلاس انتخاب شد و تمام دانشآموزان آن کلاسها به تعداد 350 نفر به پرسشنامههای درگیری تحصیلی ریو (2013)، ارتباط معلم-دانشآموز مورای و زوواک (2011) و سرمایه روانشناختی تحصیلی (زارعی، 1399) پاسخ دادند. پژوهش حاضر همبستگی و از نوع روش مدلیابی معادلات ساختاری است که در آن روابط بین سه متغیر مورد بحث، بررسی شد. با توجه به نتایج آماری کسب شده، مدل از برازش مناسبی برخوردار است. یافتهها نشان داد ارتباط معلم-دانشآموز به صورت مستقیم (36/.) و غیرمستقیم (22/.) و از طریق سرمایه روانشناختی تحصیلی پیشبینیکننده مثبت و معنادار درگیری تحصیلی دانشآموزان است. در مجموع یافتههای این پژوهش بیانگر اهمیت توجه به نقش ارتباط معلم-دانشآموز و سرمایه روانشناختی تحصیلی در افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباط معلم-دانش آموز؛ سرمایه روانشناختی تحصیلی؛ درگیری تحصیلی؛ دانش آموزان متوسطه دوم؛ گناباد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teacher-student relationship and academic engagement of female students of the second secondary school in Gonabad: the mediating role of academic psychological capital. | ||
نویسندگان [English] | ||
Mozhde Pazhand1؛ Abul`fazl Ghaffaury2؛ Maryam Bordbar3 | ||
1M.P.in Educational Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Department Basics of Education,Facualty of Educational Science and Psychology,Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
3Department of educational and counseling psychology, Faculty of educational sciences and psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad,Iran. | ||
چکیده [English] | ||
attention to the variable of academic involvement is doubly important, especially during adolescence. the aims of this research was to investigate the relationship between teacher-student communication and students' academic engagement with the psychological academic capital of female students in the second year of high school in Gonabad city.According to the scope of the research community using multi-stage random sampling four schools were randomaly selected from second period of high schools in Gonabad city and one class was randomaly selected from each school and all the students of those classes im the number of 350 subjects responded to Rive academic engagement questionnaires (2013), Murray and Zovak teacher-student relationship (2011) and Zarei academic psychological capital (2019). The current research is a correlational and structural equation modeling metod in which the relationships between the three discussed variables were investigated. According to the obtained statistical results the model has a good fit. The finding showed that teacher-student communication directly (./36) and indirectly(./22) and through academic psychological capital is a positive and significant predictor of student’s academic engagement. Overal, the finding of this research show the importance of paying attention to the role of teacher-student communication and academic psychological capital in increasing students academic engagement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher-Student Relationship, Academic Psycological Capital, Academic Engagement, Secondary school students, Gonabad | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |