تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,008 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,370 |
نقش ویژگی های شخصیتی، کیفیت آموزشی و توانمندی فردی در نگرش به حرفۀ معلمی دانشجومعلمان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 9، تیر 1393، صفحه 9-31 اصل مقاله (215.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل بی باک* 1؛ علیرضا بخشایش2؛ کاظم برزگر بفرویی3 | ||
1کارمند آموزش و پرورش، مدرس پیام نور | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد | ||
تاریخ دریافت: 18 اردیبهشت 1394، تاریخ بازنگری: 23 آبان 1396، تاریخ پذیرش: 19 خرداد 1395 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی نگرش به حرفه معلمی دانشجومعلمان بر اساس ویژگیهای شخصیتی، کیفیت آموزشی و توانمندی فردی بوده است. کلیۀ دانشجومعلمان شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان یزد، به تعداد 608 دانشجومعلم پسر و دختر، جامعه آماری مورد نظر را تشکیل دادهاند. بدین منظور، 255 دانشجومعلم، به شیوۀ نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتخاب متناسب -130 دانشجومعلم پسر و 125 دانشجومعلم دختر- در نظرگرفته شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از چهار پرسشنامۀ فرم کوتاه ویژگیهای شخصیتی نئو (NEO – FFI)، کیفیت آموزشی شریفزاده و عبداللهزاده (1390)، توانمندی فردی پترسون و سلیگمن (2004)، و نگرش به حرفۀ معلمی استنر (2009) استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوۀ همزمان تحلیل شدند. نتایج پژوهش آشکار کرد که بین نمرۀ مؤلفههای توانمندی فردی، ویژگیهای شخصیتی (به غیر از رواننژندی) و مؤلفههای کیفیت آموزشی (به غیر از کیفیت امکانات، زیرساختها و امور پشتیبانی) با نگرش به حرفۀ معلمی دانشجومعلمان رابطۀ مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای مذکور میتوانند در مجموع 80/24 درصد از واریانس متغیر نگرش نسبت به حرفه معلمی را تبیین کنند و دلپذیر بودن بهترین پیشبینیکنندۀ نگرش نسبت به حرفه معلمی است. بر اساس یافتههای این پژوهش، به دانشگاه فرهنگیان پیشنهاد میشود تا ضمن توجه به شخصیت و توانمندیهای فردی متقاضیان حرفۀ معلمی در هنگام ورود، با فراهم آوردن کیفیت آموزشی مطلوب در مراکز تربیت معلم، زمینههای نگرش مثبت نسبت به حرفۀ معلمی را در آنها پرورش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگی های شخصیتی؛ کیفیت آموزشی؛ توانمندی فردی؛ نگرش به حرفه معلمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of personality traits, quality of education and individual strengths in pre-service teachers' attitudes towards teaching profession | ||
نویسندگان [English] | ||
esmail bibak1؛ alireza bakhshayesh2؛ kazem barzegarbfrooee3 | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of the present study was to predict the pre-service teachers' attitudes towards teaching profession based on personality traits, quality of education and individual strengths. The statistical population is formed of 608 student-teachers studying at the Farhangian University of Yazd. The final sample consisted of 255 student-teachers (130 male and 125 female) were considered by stratified random sampling method to select proportional. In order to collect data from four questionnaires of short form personality traits (neo–ffi), educational quality by Sharifzade & Abdollahzade (1390), individual strengths by Peterson and Seligman (2004), and the attitude towards teaching profession by Stiner (2009), were used. Data were analyzed by using descriptive statistical indexes, Pearson correlation coefficient and multiple simultaneous regression method. The research results revealed that there is a significant positive relationship between individual strengths components, personality traits (aside from neuroticism) and educational quality components (other than the quality of facilities, infrastructure and the support) with the attitude of the student teachers to teaching profession. Furthermore, the results of multiple regression analysis showed that mentioned variables in total can be explain %24.80 of the variance in attitudes toward teaching profession and the pleasant is the best predictor towards teaching profession. On the basis of findings of this study, it could be recommended that the Farhangian University according to the personality and individual strengths of the teacher job applicants on arrival, providing optimum educational quality in teacher training institutions, develop in them positive attitude background towards teaching profession. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Personality Traits, Quality of education, individual strengths, the attitude toward teaching profession | ||
مراجع | ||
آذرکسب، سیدحیدر (1378). بررسی برخی عوامل مؤثر در رضایت شغلی از نظر دانشجومعلمان بورسیه آموزش و پرورش و رابطه آن با میزان موفقیت تحصیلی در دانشگاههای دولتی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران. پروین، لارنس، ا و جان، الیور، بی (1381). روانشناسی شخصیت، نظریه و پژوهش. ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، تهران، آییژ، تاریخ انتشار به زبان اصلی 2001. خنیفر، حسین؛ مقیمی، محمد؛ جندقی، غلامرضا؛ طاهری، فاطمه و سیار، ابوالقاسم (1388). شناخت شخصیت مدیران؛ لازمه مدیریت رفتار سازمانی. مجله مدیریت سلامت، دوره 12، شماره 27، ص 56-49. رضی، داوود (1381). سنجش نگرش دانشجویان به آینده شغلی خود با توجه به عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر آن در دانشگاه مازندران. فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره 2، شماره 30 و 31، ص 326-295. سرمد، غلامعلی (1379). نگرش کاربردی بر روشهای تدریس و هنر معلمی. تهران، نشر آوای نور. شریفزاده، ابوالقاسم و عبداللهزاده، غلامحسین (1390). بررسی رضایت دانشجویان کشاورزی از کیفیت آموزشی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 61، 1390، ص 74-51. شعبانی، حسن (1388). مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس). تهران، سمت. فامیلرشتی، مرضیه (1372). بررسی رابطۀ بین نگرش دانشجو معلمان نسبت به شغل معلمی با ویژگیهای شخصیتی آنها در مراکز تربیت معلم دخترانه و پسرانه شهرستان همدان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران. کانت، ایمانوئل (1374). تعلیم و تربیت (اندیشههایی درباره آموزش و پرورش). ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. گروسی فرشی، میرتقی (1380). هنجاریابی آزمون جدید شخصیتی NEO و بررسی تحلیل ویژگیها و ساختار عاملی آن در بین دانشجویان دانشگاههای ایران. رسالة دکترای تخصصی، دانشگاه تربیت مدرس تهران. گلپرور، محسن و رفیعزاده، پرویندخت (1388). رابطۀ ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی از طریق نگرشهای شغلی، رشد حرفهای، حمایت رهبری و توانمندسازی. فصلنامه بصیرت، دوره 16، شماره 44، ص 45-27. ملازاده، جواد (1381). رابطه سازگاری زناشویی با عوامل شخصیت و سبکهای مقابلهای در فرزندان شاهد. رساله دکتری روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس. میرکمالی، سیدمحمد و باقری خلیلی، زینب (1383). ارزیابی توانمندی شغلی دانشآموختگان رشتههای فنی – حرفهای (شاغل در شرکت ایران خودرو از دیدگاه مدیران واحد). فصلنامه نوآوریهایآموزشی، دوره 4، شماره 13، ص 110-85. نظرپور صمصامی، پروانه (1385). رابطه ویژگیهای شخصیتی معلمان با رضایت شغلی آنان در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در شهرستان مسجد سلیمان. فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، شماره دهم و یازدهم، 146-121. یارویسی، رضا (1373). بررسی و مقایسه نگرش دانشجویان مراکز تربیت معلم نسبت به رشتههای مختلف تحصیلی و آینده شغلیشان در استان کرمانشاه و شهرستان سنندج. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی. Ahmad, N. (2011). Attitude of Student Teachers towards Teaching in relation to Academic Achievement. All India Khilafat committee college of education, Mumbai.
Bedel, E. F. (2006). Interactions among Personality Constructs And Attitudes Toward Teaching In Turkish Early Childhood Teacher Candidates, A Thesis in Curriculum and Instruction for the Degree of Doctor of Philosophy, The Graduate School Department of Curriculum and Instruction, Pennsylvania State University.
Bektaş, F. & Nalçaci, A. (2012). The relationship between personal values and attitude towards teaching profession, Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (2), (Supplementary Special Issue), P. 1244-1248.
Bradley, A. (1995). Nation’s teachers feeling better about jobs, salaries, survey finds. Education Week, Vol. 15(14), P. 8-16.
Capri, B. & Celikkaleli, O. (2008). Investigation of preservice teachers’ attitudes towards teaching and professional self-efficacy beliefs according to their gender, programs, and faculties. İnonu University Journal of the Faculty of Education, 9(15): p. 33-53.
Camadan F. & Duysak, A. (2010). Farkli programlardaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler acısından karşilaştırılması: Rize üniversitesi orneği. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, 2010, Antalya-Turkey.
Chan, D. W. (2009). The hierarchy of strengths: Their relationships with subjective well-being among Chinese teachers in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 25(6), p. 867-875.
Chapman, D. W. (1983). A model of the influences on teacher retention. Journal of Teacher Education, V.34, N.5, p. 43-49.
Denovan, A. & Macaskill, A. (2013). An interpretative phenomenological analysis of stress and coping in first year undergraduates. British Educational Research Journal, 39, p. 1002-1024.
Feeney, S.; R. C Feeney, S.; Cristensen, D. & Moravick, E. (1983). Who I am in the lives of children: An introduction to teaching young children. (2nd ed.), Colombus, OH: Merill.
Gradisek, P. (2012). Character strengths and life satisfaction of Slovenian in-service and pre-service teachers. CEPS Journal, 2(3), p. 167–180.
Greenberg & Baron (2000). Behavior in organizations (7th ed.), New Jersey: Prentice Hall.
Griffin, G. (ed.) (1999). The Education of Teachers (Chicago, IL, University of Chicago Press).
Jinlim, Y. & Nakim, M. (2014). Relation of character strengths to personal teaching efficacy in Korean special education teachers. International journal of special education, Vol.29, No.2, p. 1-6.
Lafollette, A. M. (2010). The values in action inventory of strengths: A test summary and critique, Graduate Journal of Counseling Psychology: V.2, N.1, p. 1-9.
Marchant, M. (1992). Attitudes toward research-based effective teaching behaviours. Journal of instructional psychology, 19(2), p. 119-126.
Mccrae, R. R. & Costa, P.T. (2004). A contemplated revision of NEO Five Factor inventory, journal of personality and individual differences, 36, p. 587-596.
Mccullough, M. E. & Snyder, C. R. (2000). Classical sources of human strength: Revisiting an old home and building a new one. Journal of Social and Personality Psychology, 19, p. 1-10.
Mcmillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer (3th ed.), New York: Longman.
Ng, W.; Nicholas, H. & Williams, A. (2010). School experience influences on pre-service teachers’ evolving beliefs about effective teaching. Teaching and Teacher Education, 26(2), P. 278-289.
Nijveldt, M.; Mieke, B.; Douwe, B.;Nico, V. & Theo, W. (2005). Assessing the interpersonal competence of beginning teachers: The quality of the judgment process, International Journal of Education Research, (43), P. 89-102.
Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. (2004). Strengths of character and well-being. Journal of Social and Clinical Psychology, 23(5), p. 603-619.
Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. (2006). Character strengths in fifty-four nations and the fifty US states, The Journal of Positive Psychology, 1(3): P. 118–129.
Paschal, B. J. & Treloar, J. H. (1979). A longitudinal study of attitude change in prospective and beginning elementary school teachers. The Teacher Educator, 15, P. 2-10.
Peterson, C. & Seligman, M.E.P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification, Washington DC: American Psychological Association.
Pigge, F. L. & Marso, R. N. (1997). A seven year longitudinal multi - factor assessment of teaching concerns development through preparation and early teaching. Teaching and Teacher Education, 13, P. 225-235.
Pytilik, H. L. (2002). What do we asses when we assess a big five trait? A content analysis of the affective, behavioral, and cognitive processes represented in big five personality inventories. Personality and social psychology, Bulletin, 28, P. 847-858.
Semerci, N. & Semerci, Ç. (2004). Attitudes toward teaching in Turkish, Firat University, Journal of Social Science, 14(1), P. 137-146.
Seyfarth, J. T. (2005). Human resources management for effective schools. (4th ed.), Boston: Pearson.
Sharbain, I. & Tan, K. E., (2012). Pre-Service Teachers’ Level Of Competence And Their Attitudes Towards The Teaching Profession, Asian Journal Of Social Sciences & Humanities, Vol 1, No 3, August 2012.
Shryack, J., Steger, M., Krueger, R., & Kallie, C. (2010). The structure of virtue: An empirical investigation of the dimensionality of the virtues in action inventory of strengths. Journal of Personality and Individual Differences, 48(2010), P. 714–719.
Stefanyszyn, K. (2007). Norwich Union changes focus from competencies to strengths, Strategic HR Review, 7, P. 10-11.
Stronge, J. H. (2002). Qualities of effective teachers. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, New York: Longman.
Üstüner, M.; Demirtaş, H. & Cömert, M. (2009). The Attitudes of Prospective Teachers towards the Profession of Teaching (The Case of Inonu University, Faculty of Education), Education and Science. 34(151), P. 140-155.
Yaakub, N. F. (1990). A multivariate analysis of attitude towards teaching. pertanika, 13(2), P. 267-273.
Yearley, L. H. (1990). Mencius and Aquinas: Theories of virtue and conceptions of courage. Albany, NY: State University of New York Press.
Zeichner, K. M. & Tabachnik, B. R. (1981). Are the effects of university teacher education washed out by school experience?, Journal of Teacher Education, 32(3), p. 7–11. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,071 |