
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 3,608 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,240,041 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,426,021 |
طراحی و اعتبار یابی مدل معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان دختر پایه نهم شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی1403-1402 | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.16933.4502 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه رفیعی* 1؛ زرین احمدی چلچه2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی ،دانشگاه پیام نور ،تهران ،ایران. | ||
2دانشگاه پیام نور مر کز اصفهان ،ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش طراحی مدل معیارهای انتخاب رشته دختران پایه نهم شهرستان شهرکرد بود. روشها: روش پژوهش آمیخته ازنوع کیفی کمی بود.جامعه آماری کلیه دانش آموزان دخترپایه نهم آموزش وپرورش ناحیه دو شهرستان شهرکرد درسال تحصیلی 1403-1402بود .روش نمونه گیری هدفمند تا حصول اشباع نظری 17نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. شیوه جمع آوری اطلاعات درفازکیفی مصاحبه های عمیق ودر فاز کمی پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جهت تحلیل داده ها درفاز کیفی از فرایند کدگذاری مبتنی بر داده بنیاد با استفاده از نرم افزار مکس کیو دا نسخه 2020 استفاده شد. درفاز کمی اعتبار سنجی مدل طراحی شده با استفاده از شاخص های روایی همگرا CVR وروایی محتوایی CVI انجام شد. یافتهها: کدهای گزینشی بدست آمده 14 کدبودند که درمقوله محوری : ملاک ومعیارهای انتخاب رشته خود فرد و افراد کمک کننده به انتخاب رشته، درمقوله علی: عوامل درونی دانش آموزو عوامل بیرون از دانش آموز ،درمقوله مداخله گر عوامل پیش برنده و عوامل باز دارنده، درمقوله زمینه ای فرصتهای شغلی و درآمدی در آینده و عوامل محیطی، تسهیلات و امکانات ،در مقوله راهبردها، مشورت کردن وتحقیق و مطالعه ودر مقوله پیامدها، پیامد برای خود دانش آموز ،پیامد برای خانواده و پیامد برای جامعه بدست آمد. نتیجهگیری: مدل معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان دختر پایه نهم می تواند بعنوان یک مدل راهنما و راهگشای مشاورین،والدین و دانش آموزان قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
"دانش آموزان پایه نهم "؛ "انتخاب رشته "؛ "هدایت تحصیلی"؛ "اول دبیرستان"؛ "شهرستان شهرکرد" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and validating the model of criteria for choosing the field of study for ninth grade female students in Shahrekord city in the academic year of1402-1403 | ||
نویسندگان [English] | ||
nafiseh rafiei1؛ zarin Ahmady2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences & Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Payam Noor markz University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and objectives: The aim of the current research was to design a model of selection criteria for ninth grade girls in Shahrekord city. Methods: The mixed research method was of qualitative and quantitative type. The statistical population was all ninth grade female students of Shahrekord city in the academic year of 1402-1403. Purposive sampling method was used to achieve theoretical saturation. 17 people were selected as the sample size. The data collection method was used in qualitative (in-depth interviews) and quantitative (researcher-made questionnaire). To analyze the data in the qualitative phase, the foundation's data-based coding process was used using Max QDA software version 2020. In the quantitative phase, the validation of the designed model was done using CVR convergent validity and CVI content validity indices. Findings: 14 selective codes in the central category (the criteria of the individual, helping people), causal factors (causal and external factors), intervening factors (promoting and inhibiting), background (job and income opportunity, environment, opportunities) , strategies (counseling and study) and consequences (individual, society and family) were obtained. Conclusion: The model of criteria for choosing the field of study of ninth grade female students can be used as a guiding model for counselors, students and parents. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ninth grade students", "Choice of field", "Academic guidance", "First high school", "Shahrekord city" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |