
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 3,608 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,239,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,426,005 |
شناسایی راهکارهای توسعه برنامه درسی تربیتبدنی مدارس از طریق فناوریهای نوین | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.15002.4288 | ||
نویسندگان | ||
زهرا قنبری کردیجانی1؛ احمد محمودی* 2؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی3 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهکارهای توسعه برنامه درسی تربیتبدنی مدارس از طریق فناوریهای نوین بود. روش پژوهش از نوع کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون انجام شد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل 16 نفر از متخصصان (9 نفر متخصص تربیتبدنی، 3 نفر متخصص فناوری،3 نفر از اساتید دانشگاه و 1 نفر سردبیر تربیتبدنی) بودند. انتخاب نمونهها تا زمان دستیابی به اشباع دادهها ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند بود. برای ارزیابی روایی پژوهش از روشهای بررسی اعضا، بازبینی مجدد مسیر کسب اطلاعات، درگیری طولانیمدت و مقایسه مستمر و همچنین برای ارزیابی پایایی از پایایی بازمون استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، با استفاده از روش کدگذاری باز، مضامین فرعی و مضامین اصلی، راهکارهای توسعه درس تربیتبدنی مدارس از طریق فناوریهای نوین شناسایی و استخراج شدند. درنهایت 10 راهکار مؤثر ازجمله تأمین زیرساختهای فناوری ورزشی در مدارس، انتخاب فناوری ورزشی مناسب، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و... شناخته شدند. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود مسئولان و دستاندرکاران توجه ویژهای به تأمین زیرساختهای مالی و امکاناتی داشته و با ایجاد حمایتها و مشوقهای مالی برای کاربران به افزایش دسترسی و انگیزه آنها به استفاده از فناوری در فرایند یاددهی و یادگیری درس تربیتبدنی کمک کنند. همچنین توصیه میشود مدیران عالی جهت همگامسازی موفقیتآمیز برنامه درسی تربیتبدنی مدارس ایران با فناوریهای روز دنیا به یافتههای پژوهش حاضر توجه نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
پذیرش؛ فناوری؛ توسعه ورزش؛ درس تربیتبدنی؛ فناوریهای نوین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of Development Strategies for Physical Education Curriculum in Schools through New Technologies | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra ghanbari Kordijani1؛ Ahmad Mahmoudi2؛ Ebrahim Alidoust Ghahfarokhi3 | ||
1Master's degree in Sport Management, Faculty of Sport and Health Sciences, University Of Tehran , Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present research was to identify strategies for developing physical education curricula in schools through innovative technologies.The research method was qualitative using content analysis technique. Participants included 16 experts (9 physical education specialists, 3 technology specialists, 3 university professors, and 1 physical education journal editor).Sampling continued until data saturation was reached. Research tools included in-depth semi-structured interviews.Validity was assessed through member checking, information path review, long-term engagement, and continuous comparison; reliability was assessed using test-retest reliability.Data were analyzed using open coding method to identify and extract sub-themes and main themes of strategies for developing physical education curricula in schools through innovative technologies.Ultimately, 10 effective strategies were identified including providing technological infrastructure in schools, selecting appropriate sports technology, training and empowering human resources, etc.Based on the findings of this research, it is recommended that authorities pay special attention to financial infrastructure and facilities by creating support and financial incentives for users to increase their access and motivation to use technology in the teaching and learning process of physical education classes.It is also recommended that senior managers synchronize the successful implementation of school physical education curricula in Iran with cutting-edge world technologies based on the findings of this research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Technology, acceptance, sports development, physical education curriculum, modern technologies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |