
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 3,608 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,240,012 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,426,014 |
بررسی مولفه های تاثیرگذار بر کیفیت یادگیری دانش آموزان در درس تفکر و پژوهش پایه ششم | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.15184.4312 | ||
نویسندگان | ||
مهدی کماسی* 1؛ مهدی واحدی2 | ||
1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های تاثیرگذار بر کیفیت یادگیری درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی می باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی منطقه 18 شهر تهران در سال 1402-1401 می باشد. برای تعیین نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد؛ به این صورت که در ابتدا از بین مدارس ابتدایی پسرانهی منطقه، یک مدرسه از مدارس پسرانه (شهید خرم نژاد) انتخاب و سپس دانش آموزان همه کلاس های پایه ششم به تعداد 116 نفر به به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، نظر شش معلم باسابقه پایه ششم در خصوص پرسشنامه پرسیده شد و به تایید ایشان رسید. همچنین جهت تعیین پایایی ابزار پژوهش از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است که گزارش آن در جدول شماره (1) آمده است. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر) و آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه ای و t مستقل) استفاده شده است نتایج آزمون تی تک نمونه ای برای بررسی مولفه های تاثیرگذار کیفیت یادگیری دانش آموزان از کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم نشان داد که مولفه های دانش تخصصی و تدریس معلم، اطلاعات ورودی دانش آموز، دیدگاه دانش آموز، نیازسنجی، کاربردی بودن محتوای کتاب، فضای آموزشی، ارزشیابی، تفاوت های فردی و جنسیتی در سطح آلفای 01/0 تفاوت معنی داری بین میانگین این متغیرها با حدوسط 3 وجود دارد (01/0P=). | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت یادگیری؛ کتاب تفکر و پژوهش؛ دانش آموز؛ دوره ابتدایی؛ پایه ششم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the factors affecting the quality of students in the sixth grade thinking and research course | ||
نویسندگان [English] | ||
mehdi komasi1؛ mahdi Vahidi2 | ||
1Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University | ||
2Faculty of Allameh Tabatabai University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to investigate the impact on the quality of the elementary lesson of thinking and research in the sixth grade. The research method is survey type. The statistical population of the research includes all the sixth grade students of district 18 of Tehran in the year 1402-1401. For an example, the cluster sampling method was used; In this way, at first, one of the boys' primary schools, one of the boys' schools ( Shahed Khorramnejad ), and then all the students of the sixth grade, 116 students, were selected as a sample. All schools were selected as samples. The tool for collecting information in this research was a researcher-made questionnaire. In order to determine the face validity of the questionnaire, the opinions of six sixth grade teachers were asked about the questionnaire and it was approved. Also, to determine the reliability of the research tool, Cronbach's alpha method was used, the report of which is given in table number (1)showed that the components of teacher's specialized knowledge and teaching,the thinking and research book is more than the average. In the assignment component, no significant difference was observed between these differences with the average mean (P>0.01). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quality of learning, thinking and research book, student, elementary school, sixth grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |