
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 3,608 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,240,018 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,426,016 |
بررسی اکتشافی چالش های شناختی و عاطفی انتقال دانش آموزان از دوره ابتدایی به متوسطه و نقش آن بر افت تحصیلی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.17293.4532 | ||
نویسندگان | ||
کبری غلامعلی تبار فیروزجایی* 1؛ رضا میرعرب رضی2 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، بابلسر، ایران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، گروه علوم تربیتی، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
انتقال دانش آموزان از یک دوره تحصیلی به دوره ی دیگر، یکی از رویدادهای چالش برانگیز به حساب می آید که می تواند عملکرد تحصیلی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.مطالعه حاضر با هدف شناسایی چالش های شناختی و عاطفی در انتقال دانش آموزان به دوره متوسطه و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی انجام گرفته است. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی می باشد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایه اول مقطع متوسطه اول شهرستان بابل بوده که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، تعداد ۳۰۰ به عنوان نمونه انتخاب شد اند. در بخش کیفی نمونه با ۱۴ نفر به اشباع نظری رسیده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که براساس نتیجه مصاحبه تهیه شده است. نسبت روایی محتوایی پرسشنامه بالای 75. و پایایی آن 80. بوده است. نتایج پژوهش نشان داد چالش های اجتماعی، آموزشی، روانشناختی و خانوادگی مهمترین چالش های دانش آموزان در انتقال به دوره ی متوسطه بوده است و چالش اجتماعی در مدارس دولتی و چالش آموزشی و خانوادگی در مدارس سمپاد بالاتر از حد میانگین بوده است. و اختلاف معناداری در چالش روانشناختی بین مدارس وجود نداشته است. از طرفی بین نمره چالش های دانش آموزان در این دوره و عملکرد تحصیلی همبستگی منفی وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انتقال تحصیلی؛ چالش های شناختی؛ چالش های عاطفی؛ افت تحصیلی؛ طرح اکتشافی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An exploratory study of the cognitive and emotional challenges of transition students from elementary to secondary school and role on academic failur | ||
نویسندگان [English] | ||
Kobra Gholamalitabar firouzjaee1؛ reza mirarab2 | ||
1P.H.D student of curriculum of Mazandaran university, Babolsar, Iran | ||
2Associate professor of university of Mazandaran. Babolsar.Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Transition students from one course to another is one of the challenging events that can affect their academic performance. The present study was conducted with the aim of identifying cognitive and emotional challenges in the transition of students to secondary school. : The research method is exploratory. The statistical population included all the first grade middle school students of Babul city, 300 were selected as a sample using the multi-stage cluster sampling method. In the qualitative part, the sample has reached theoretical saturation with 14 people. The tool of data collection was a questionnaire made by the researcher, and was prepared based on the results of the interview. The questionnaire content validity ratio was above .75 and its reliability was .80. : The results of the research showed that social, educational, psychological and family challenges were the most important challenges for students in the transition to secondary school. And social challenges in public schools and educational and family challenges in Sampad schools have been higher than average. And there was no significant difference in psychological challenge between schools. On the other hand, there is a negative correlation between the level of students' challenges in this course and their academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transition, cognitive challenge, emotional challenge, academic failure, Exploratory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |