
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 468 |
تعداد مقالات | 3,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,245,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,427,989 |
بررسی میزان تحقق اهداف آموزش زبان عربی در مدارس ایرانی از نظر متخصصان با تمرکز بر محتوای کتابهای درسی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 1، تیر 1404، صفحه 5-31 اصل مقاله (4.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.4274 | ||
نویسندگان | ||
عیسی متقی زاده* 1؛ فاطمه پورکرمی2؛ خلیل پروینی1 | ||
1دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دبیر عربی | ||
چکیده | ||
اهداف آموزشی مهم ترین ارکان نگارش کتاب های آموزشی هستند و محتوای آموزشی برای رسیدن به این اهداف نوشته می شود. از مهم ترین اهداف آموزشی کتاب های درسی عربی فهم قرآن و متون دینی ساده است. با توجه به اینکه بیش از 7 سال از نگارش کتاب های عربی جدید التالیف گذشته است، پژوهشی در خصوص بررسی میزان موفقیت این کتاب ها در تحقق اهداف آموزش زبان عربی در مدارس ضروری است. در این پژوهش می کوشیم با روش پیمایشی و ابزار مصاحبه به بررسی کتاب های درسی عربی بپردازیم تا به میزان تناسب محتوای آموزشی عربی با اهداف آموزشی و میزان تحقق اهداف آن پی ببریم. گردآوری اطلاعات با مصاحبه کاملا ساختار یافته انجام شده است. جامعه پژوهش شامل استادان زبان و ادبیات عربی بوده و نمونه گیری به صورت هدفمند شامل ده متخصص زبان عربی آشنا با کتب درسی عربی جدید التالیف انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد 63 درصد افراد تناسب محتوای آموزشی عربی با اهداف آموزشی مندرج در برنامه درسی عربی را «ضعیف» و 52 درصد افراد میزان موفقیت محتوا در دستیابی به اهداف درسی را «کم» ارزیابی کرده اند. بخشی از عوامل این عدم موفقیت مربوط به محتوا و بخش دیگر مربوط به عوامل خارجی موثر در تدریس است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان عربی؛ کتب درسی عربی جدید؛ اهداف آموزشی؛ تحلیل محتوا؛ مصاحبه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the level of achievement of the goals of Arabic language education in Iranian schools from the point of view of experts, focusing on the content of textbooks | ||
نویسندگان [English] | ||
Isa Motaghizade1؛ Fateme Pourkarami2؛ Khalil parvini1 | ||
1Tarbiat Modares University | ||
2Arabic teacher | ||
چکیده [English] | ||
Educational goals are the most important elements of writing educational books, and educational content is written to achieve these goals. One of the most important educational goals of Arabic textbooks is to understand the Qur'an and simple religious texts. Considering that more than 7 years have passed since the author's new Arabic books were written, a research is necessary to investigate the success rate of these books in realizing the goals of teaching Arabic in schools. In this research, we are trying to examine Arabic textbooks using the survey method and interview tool to find out the degree of compatibility of Arabic educational content with educational goals and the degree of achievement of its goals. Data collection has been done with a fully structured interview. The research community includes professors of Arabic language and literature, and purposeful sampling includes ten Arabic language experts who are familiar with the new Arabic textbooks authored by al-Talif. The findings of the research show that 63% of people evaluated the suitability of the Arabic educational content with the educational goals included in the Arabic curriculum as "weak" and 52% of the people evaluated the success rate of the content in achieving the educational goals as "low". Part of the factors of this lack of success is related to the content and another part is related to external factors affecting teaching. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic language teaching, new Arabic textbooks, educational objectives, content analysis, interview | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |