
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 471 |
تعداد مقالات | 3,643 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,294,389 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,468,703 |
نقش دستسازهها بر کیفیت آموزش، یادگیری و سادهسازی مفاهیم زبان عربی ( مطالعه موردی: «عربی، زبان قرآن» متوسطه اول پایه هفتم ) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 1، تیر 1404، صفحه 51-68 اصل مقاله (3.65 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.4276 | ||
نویسندگان | ||
هدایت الله تقی زاده* 1؛ صدیقه ملانجفی2 | ||
1دانشیار گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889 -14665 تهران،ایران | ||
2کارشناسی ارشد و دبیر آموزش و پرورش، تهران، إیران | ||
چکیده | ||
ابزارهای دستساز عنصری اساسی در بهبود کیفیت آموزش زبان عربی، بهویژه در مراحل اولیه آموزشی، هستند. بنابراین، باید استفاده از آنها را گسترش داد و حمایت لازم را برای معلمان فراهم کرد تا اطمینان حاصل شود که حداکثر بهرهوری از این ابزارها حاصل میشود. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش دستسازهها بر یادگیری درس عربی انجام شده است. در این مطالعه سعی شده است ضمن معرفی دستسازهها بهعنوان یکی از ابزارهای کمکآموزشی، جایگاه آن در فرایند یاددهی - یادگیری در درس «عربی، زبان قرآن» در مقطع متوسطه اول پایه هفتم بررسیشده و اثربخشی آن در کیفیت یادگیری، جذابسازی کلاس درس و آسانسازی روند آموزش موردمطالعه قرار گیرد. این جستار یک پژوهش کاربردی با روش توصیفی - تحلیلی است و به دنبال پاسخ به این سؤال است که دستسازها چه تأثیری بر میزان آموزش، یادگیری، علاقه و انتقال مفاهیم به فراگیران دارد؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دستسازهها در ارتقاء کیفیت آموزشی، ایجاد بستر یادگیری مؤثر و کارآمد، ایجاد جذابیت در کلاس درس، تسهیل فرآیند یاددهی ـ یادگیری نقش و جایگاه مهمی دارد. باتوجه به نقش دستسازهها در عینیتبخشی به مفاهیم انتزاعی در درس عربی، برگزاری دورهها و کارگاههای ضمن خدمت و جلسات دانشافزایی برای معلمان و همچنین برگزاری نمایشگاههای متعدد و همایشهای مربوطه توسط ادارات آموزش و پرورش، با رویکرد ترغیب و تشویق معلمان به استفاده از انواع دستسازهها در روش تدریس خود، توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری؛ خلاقیت؛ دست سازه؛ آموزش؛ عربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Handmade Tools on the Quality of Teaching, Learning, and Simplification of Arabic Language Concepts (A Case Study: "Arabic, the Language of the Quran" for First Grade of Middle School, 7th Grade) | ||
نویسندگان [English] | ||
hedayatollah taghizadeh1؛ sedighe mollanajafi2 | ||
1Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Farhangian University, P.O. Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
2Master's Degree Holder and Teacher at the Ministry of Education, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study highlights the importance of manual tools (hands-on materials) in enhancing the quality of teaching Arabic, particularly in early education. It advocates for their widespread use and emphasizes the need to support teachers in maximizing their benefits. The research focuses on the role of manual tools in learning Arabic, particularly in the subject "Arabic, the Language of the Quran" for seventh-grade students. It examines their effectiveness in improving academic achievement, increasing student engagement, and simplifying the teaching process by transforming abstract concepts into tangible ones.Using a descriptive-analytical approach, the study evaluates the impact of manual tools on three key areas: 1) enhancing academic performance, 2) boosting student interest and participation, and 3) facilitating the understanding of abstract concepts. The findings reveal that manual tools significantly improve the quality of education, create a dynamic and engaging classroom environment, and make the teaching and learning process more effective.The study concludes that manual tools are essential for making Arabic lessons more interactive and comprehensible. It recommends that the Ministry of Education organize training workshops, professional development sessions, and exhibitions to encourage teachers to incorporate these tools into their teaching methods. By doing so, educators can create a more productive and appealing learning environment for students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning, Creativity, Handmade Tools, Teaching, Arabic | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |