
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 468 |
تعداد مقالات | 3,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,245,596 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,427,993 |
بررسی چالشها و ارائه راهکارهای آموزش کاربردیِ زبان عربی ( با تکیه بر نمونههای آموزشیِ مدارس کشورهای خارجی ) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 7، شماره 1، تیر 1404، صفحه 61-81 اصل مقاله (4.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.4277 | ||
نویسندگان | ||
مهران غلامعلی زاده* 1؛ ابراهیم نظری کدخدایی2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان کرمان | ||
2سطح 2 حوزه، فقه و اصول، حوزه علمیه قم | ||
چکیده | ||
زبان انسان، مهمترین وسیلهی ارتباطی و انتقال معنا است. در دنیای امروز که ارتباطات به سرعت در حال تغییر و توسعه است، اهمیت یادگیری زبانهای مختلف بهویژه زبانهای غنیای مانند زبان عربی، محسوس است. زبان عربی امروزه نهتنها بهعنوان یک زبان ارتباطی، بلکه بهعنوان یک پل فرهنگی و معرفتی میان ملتها و فرهنگها مطرح است. یادگیری زبان عربی پیوندی عمیق با فهم تاریخ و تمدن غنی جهان عرب دارد و در این عصر جهانیسازی، مسلماً تسلط به این زبان میتواند دریچهای به فرصتهای جدید ایجاد کند. از این رو، پژوهش در زمینه کاربردی کردن زبان عربی در زندگی دانشآموزان/ زبانآموزان نه تنها ضرورتی آموزشی، بلکه یک نیاز فرهنگی و اجتماعی است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی راهکارهای آموزش کاربردی زبان عربی نسبت به زبانآموزان میپردازد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تحلیل روشهای نوین تدریس براساس نمونههای آموزشی مدارس کشورهای خارجی، کاربردی کردن زبان عربی در زندگی دانشآموزان/ زبانآموزان و فعالیتهایی است که میتوانند به بهبود یادگیری زبان عربی کمک کنند. این روشها شامل استفاده از فناوریهای نوین، ایجاد فعالیتهای کلاسیِ متنوع و فراهمسازی محیطهای یادگیری انگیزشی و تعاملی است. یادگیری زبان عربی تأثیرات گستردهای بر دانشآموزان ایرانی دارد که میتواند در زمینههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، تحصیلی، روانشناختی و اقتصادی ظهور پیدا کند. این تأثیرات نه تنها به توانمندیهای زبانی و ارتباطی آنها کمک میکند، بلکه میتواند به ارتقای هویت فرهنگی و معنوی، توسعه فردی و اجتماعی، منجر شود چراکه انگاشتهای ما از یک بافت ارتباطی، حاصل رابطۀ تعاملی بین زبان و فرهنگ است. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان عربی؛ چالشها؛ آموزش کاربردی؛ توانمند سازی زبانآموزان؛ مدارس کشورهای خارجی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the challenges and providing practical solutions for teaching the Arabic language (Based on educational examples from schools in foreign countries) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehran Gholamalizadeh1؛ Ebrahim Nazari2 | ||
1Faculty member of Farhangian University of Kerman Province | ||
2Level 2 Seminary, Jurisprudence and Principles, Qom Seminary, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Human language is the most important means of communication and transmission of meaning. In today's world, where communication is rapidly changing and developing, the importance of learning different languages, especially rich languages such as Arabic, is palpable. Today, Arabic is considered not only as a language of communication, but also as a cultural and cognitive bridge between nations and cultures. Learning Arabic has a deep connection with understanding the rich history and civilization of the Arab world, and in this era of globalization, mastering this language can certainly open up new opportunities. Therefore, research on the application of the Arabic language in the lives of students/language learners is not only an educational necessity, but also a cultural and social need. In this regard, the present study examines the solutions for the application of Arabic language teaching to language learners. The main goal of this research is to identify and analyze new teaching methods based on educational examples from foreign schools, to apply the Arabic language in the lives of students/language learners, and to identify activities that can help improve Arabic language learning. These methods include the use of new technologies, creating diverse classroom activities, and providing motivating and interactive learning environments. Learning Arabic has wide-ranging effects on Iranian students that can manifest in various cultural, social, educational, psychological, and economic fields. These effects not only help their linguistic and communication capabilities, but can also lead to the promotion of cultural and spiritual identity, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic language, challenges, applied education, empowering learners, schools in foreign countries | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |