
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 468 |
تعداد مقالات | 3,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,245,623 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,427,999 |
بررسی راهبردهای تدریس مکالمه زبان عربی در عصر دیجیتال : چالشها و فرصتها | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 7، شماره 1، تیر 1404، صفحه 82-92 اصل مقاله (4.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.4278 | ||
نویسنده | ||
عفیفه موحدیان عطار* | ||
گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
آموزش مکالمه زبان عربی به عنوان یکی از زبانهای رسمی در جهان، نیازمند استفاده از راهبردهای تدریس مؤثر و متنوع است. این پژوهش با روش کیفی _ توصیفی به بررسی راهبردهای تدریس مکالمه زبان عربی در عصر دیجیتال و تأثیر آنها بر فرآیند یادگیری زبانآموزان میپردازد. هدف اصلی تحقیق شناسایی و تحلیل چالشها و فرصتهای ناشی از استفاده از فناوریهای نوین در تدریس مکالمه زبان عربی است. در این راستا، روشهای تدریس مبتنی بر فناوری و تدریس مبتنی بر پروژه به عنوان راهبردهای کلیدی معرفی میشوند. همچنین، تأثیر روشهای یادگیری تعاملی و استفاده از ابزارهای دیجیتال در فرآیند یادگیری بررسی میگردد. بررسی ها نشان می دهد که ادغام فناوری در یادگیری زبان منجر به پیشرفت های قابل توجهی در مهارت زبان شده است. دانش آموزان به جای حفظ کردن و به خاطر سپردن مطالب، با استفاده از فناوری و از طریق تفکر، مطالب درسی را فرا میگیرند. در یادگیری بر مبنای پروژه نیز به زبانآموزان اجازه میدهد تا با انجام پروژههای واقعی، زبان را در زمینههای عملی یاد بگیرند. یادگیری مبتنی بر پروژه میتواند انگیزه و علاقه زبانآموزان را افزایش دهد و به آنها کمک کند تا مهارتهای ارتباطی خود را تقویت کنند. از چالشهای پیش رو اینکه برخی از معلمان ممکن است با ابزارها و فناوریهای نوین آشنا نباشند و بسیاری از معلمان هنوز به روشهای سنتی تدریس وابسته هستند و از روشهای نوین استفاده نمیکنند. علاوه بر این، ملاحظات آموزشی، مانند همسویی با اهداف یادگیری، برای ادغام موفق فناوری بسیار مهم است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مکالمه زبان عربی؛ فناوری های دیجیتال؛ تدریس؛ چالشها؛ فرصت ها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining Strategies for Teaching Arabic Conversation in the Digital Age: Challenges and Opportunities | ||
نویسندگان [English] | ||
afifeh movahedian attar | ||
Department of Arabic language and Literature, Farhangian University,Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Teaching Arabic conversation, as one of the official languages in the world, requires the use of effective and diverse teaching strategies. This research employs a qualitative-descriptive method to examine the teaching strategies for Arabic conversation in the digital age and their impact on the language learners’ learning process. The main objective of the study is to identify and analyze the challenges and opportunities arising from the use of modern technologies in teaching Arabic conversation. In this context, technology-based teaching methods and project-based teaching are introduced as key strategies. Additionally, the impact of interactive learning methods and the use of digital tools in the learning process is explored. The findings indicate that the integration of technology into language learning has led to significant advancements in language skills. Students, rather than merely memorizing content, engage with the material through critical thinking facilitated by technology. Project-based learning also allows language learners to acquire the language in practical contexts by engaging in real projects. This approach can enhance learners’ motivation and interest while helping them strengthen their communication skills. However, challenges remain, as some teachers may not be familiar with new tools and technologies, and many still rely on traditional teaching methods without utilizing modern approaches. Furthermore, educational considerations, such as alignment with learning objectives, are crucial for the successful integration of technology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching Arabic conversation, digital technologies, teaching, challenges, opportunities | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |