تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,709 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,791 |
بررسی پیش نیازها و امکان سنجی اجرای نظام آموزش الکترونیکی در آموزش عالی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 9، تیر 1393، صفحه 53-75 اصل مقاله (14.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمودی* 1؛ مختار یوردخانی2 | ||
1استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی | ||
2دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور پاکدشت، ایران، تهران | ||
تاریخ دریافت: 07 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 23 آبان 1396، تاریخ پذیرش: 19 خرداد 1395 | ||
چکیده | ||
این پژوهش به دنبال شناسایی متغیرهایی مربوط به دانشجویان است که توجه به آنها میتواند مؤسسه آموزش عالی را در پذیرش آموزش الکترونیکی یاری کند. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و به روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل 16500 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان در سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال تحصیلی 94-93 است که تعداد 380 نفر از آنها از طریق روش چندمرحلهای برای نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای است محققساخته که در تهیه آن از ابزار پژوهشهای مشابه استفاده شده و علاوه بر اینکه روایی آن با استفاده از روش قضاوتی تأمین شد، پایایی آن نیز برابر 92/0 به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه سمنان از آمادگی نسبی و بیشتر از «حداقل آمادگی مورد انتظار» برای شرکت در آموزش الکترونیکی برخوردار هستند. هرچند در برخی عوامل، از جمله «انگیزش»، آمادگی آنها از حداقل آمادگی مورد انتظار کمتر بوده و نیازمند تقویت است. افزون بر این، یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشکده «مهندسی برق و کامپیوتر» نسبت به دیگر دانشکدهها از آمادگی بیشتری برای آموزش الکترونیکی برخوردار هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
امکان سنجی؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ آموزش الکترونیکی؛ آموزش عالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Pre-requisites and feasibility study of the Implementation of the E-Learning System in Higher Education | ||
نویسندگان [English] | ||
mehdi mahmoodi1؛ mokhtar uordkhani2 | ||
چکیده [English] | ||
This research seeks to identify variables related to students, which can be taken into consideration to help the higher education institution in accepting e-learning. The research is applied in terms of purpose is methodological, and in terms of method is descriptive-analytical and survey method. The statistical population includes 16500 students of University of Semnan in three undergraduate, postgraduate and doctoral degrees in the academic year of 1994-94. 380 of them were selected by multi-stage method for the study sample. The research tool was a researcher-made questionnaire, which was used in its preparation similar tools and in addition to its validity approved by providing a judgment method, its reliability was equal to 0.92. The research findings showed that students of University of Semnan have a relative readiness and more than "the least participated preparedness" for taking part in e-learning training. However, in some factors, including "motivation," they are less likely to be prepared than expected, and need to be strengthened. In addition, the findings of the research showed that the students of the Faculty of Electrical and Computer Engineering are more likely to be e-readers than other faculties. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Feasibility study, Information and communication technology, E-learning, Higher education | ||
مراجع | ||
ابراهیمزاده، عیسی (1387). تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات: جستارهای مفهومی، پیک نور، سال چهارم، شماره چهارم، ص 4-13. افضلخانی، مریم؛ شریعتمداری، مهدی و ادیبی، ملیحه (1389). امکانسنجی استقرار نظام آموزش مجازی در مدارس متوسطه استان سمنان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال چهارم، شماره 3، صص 30-9. امینخندقی، مقصود و کاظمی قرهچه، مهوش (1392). تأثیر نگرش دانشجویان نسبت به یادگیری الکترونیکی بر مشارکت آنا در محیط آموزش الکترونیکی. پژوهش در نظامهای آموزشی. 153-133. جمشیدی مقدم، محمد و نوروزی، داریوش (1390). امکانسنجی آموزش الکترونیکی در دادنشگاه علامه طباطبایی و ارائه راهکار. پژوهش در نظامهای آموزشی. صص 170-153. کشاورزی، محمدحسن؛ صلاحی، معصومه؛ حیدری، سیدتقی؛ صالحی، مسلم و امیریانزاده، مژگان (1392). امکانسنجی استقرار آموزش الکترونیکی در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال 1391. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی. دوره 4، شماره 1، صص 28-20. منابع لاتین Aydin, C. H. & Tasci, D. (2005). Measuring Readiness for e-Learning: Reflections from an Emerging Country. Educational Technology & Society, 8 (4), 244-257.
Azimi, H. M. (2013). Readiness for Implementation of E-Learning in Colleges of Education. Readiness for Implementation of E-Learning in Colleges of Education. J Nov. Appl Sci., 2 (12): 769-775.
Chao, R. J. & Chen, Y. H. (2009). Evaluation of the criteria and effectiveness of distance E-Learning with consistent fuzzy preference relations. Expert Systems with Applications, 36, 10657–10662.
Cohen, E. B., & Nycz, M. (2006). Learning objects and E-learning: an informing science perspective. Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects, 2, 23–34.
Darab, B. & Montazer Gh. A. (2011). An eclectic model for assessing e-learning readiness in the Iranian universities. Computers & Education. 56, 900–910 journal homepage: www.elsevier.com/locate/compedu
Evans, N. D. & Roux, J. L. (2016). Modelling the acceptance and use of electronic learning at the University of Zululand. [online] http://sajlis.journals.ac.za doi:10.7553/81-2-1562
Franceschi, K.; Lee, R. M.; Zanakis, S. H. & Hinds, D. (2009). Engaging group E-learning in virtual worlds. Journal of Management Information Systems, 26(1), 73–100.
Frazeen, B.(2006). Technology to enhance the learning Experience. Retrieved from http://www.Clomedia.com/content/templates/clo.feature.asp?articleid=218
Hung, M. L.; Chou, C.; Chen, C. H. & Own, Z. Y. (2010). Learner readiness for online learning: Scale development and student perceptions. Computers & Education, 55(3), 1080–1090.
Johnson, R. D.; Gueutal, H. & Cecilia, M. F. (2009). Technology, trainees, metacognitive activity and E-Learning effectiveness. Journal of Managerial Psychology, 24(6), 545–566.
Kerr, M. S., Rynearson, K., & Kerr, M. C. (2006). Student characteristics for online learning success. The Internet and Higher Education, 9(2), 91–105.
Kuruliszwili, S. (2015). E-learning Readiness of Organization and Employees. INTL JOURNAL OF ELECTRONICS AND TELECOMMUNICATIONS, VOL. 61, NO. 3, PP. 245-250. DOI: 10.1515/eletel-2015-0032
Lee, B. C.; Yoon, J. O. & Lee, I. (2009). Learners’ acceptance of E-Learning in South Korea: theories and results. Computers & Education, 53(4), 1320–1329.
Lee, J. (2009). The effects of self –regulated learning strategies and system satisfaction regarding learner’s Instructional pedagogies, Volume 1, pp.30-45.
Onyait, G. O. & T. Lubega, J. T. (2011). E-learning Readiness Assessment Model: A Case Study ofHigher Institutions of Learning in Uganda. R. Kwan et al (Eds.): ICHL 2011, LNCS 6837, pp. 200–211.
Rhee, B.; Verma, R.; Plaschka, G. R. & Kickul, J. R. (2007). Technology readiness, learning goals, and E-learning: searching for synergy. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 5(1), 127–149.
Salek Ranjbarzadeh, F.; Biglu, M. H.; Hassanzadeh, S. & Safaei, N. (2013). E-Readiness Assessment at Tabriz University of Medical Sciences. Res Dev Med Educ, 2(1), 3-6.
Schreurs, J.; Ehlers, U. D. & Sammour, G. (2008). E-learning Readiness Analysis (ERA): an e-health case study of e-learning readiness, Int. J. Knowledge and Learning, Vol. 4, No. 5, pp.496–508.
Stepanyan, K.; Littlejohn, A. & Margaryan, A. (2013). Sustainable e-Learning: Toward a Coherent Body of Knowledge. Educational Technology & Society, 16 (2), 91–102.
Sun, P. C.; Tsai, R. J.; Finger, G.; Chen, Y. Y. & Yeh, D. (2008). What drives a successful E-learning?: an empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education, 50(4), 1183–1202.
Wang, Q., Zhu, Z., Chen, L., & Yan, H. (2009). E-Learning in China. Campus-Wide Information Systems, 26, 47–61.
Xiong, Y.; Jeong, H. & Toh, H. (2015) Assessing learners’ perceived readiness for computersupported collaborative learning (CSCL): A study on initial development and validation. J. Computer and High Education. 27:215–239. DOI 10.1007/s12528-015-9102-9. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,079 |