
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 468 |
تعداد مقالات | 3,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,247,466 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,428,526 |
تکنیکهای تحلیل زبانشناختی برای دانشجویان ادبیات: مطالعه کنشهای گفتاری در نقد اجتماعی مطالعه موردی نمایشنامه "فردا چه میشود؟" | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 6، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 91-114 اصل مقاله (477.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.19415.1223 | ||
نویسندگان | ||
علی باقر طاهری نیا* 1؛ شهریار نیازی2؛ زهرا فلاح نژاد2 | ||
1پردیس مرکزی دانشگاه تهران،دانشکده ادبیات و علوم انسانی-طبقه سوم گروه عربی | ||
2گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده این مقاله به تحلیل علمی کنشهای گفتاری در نمایشنامه « فردا چه میشود؟»، (فردا چه میشود؟) اثر زیاد الرحبانی، یکی از آثار برجسته تئاتر معاصر میپردازد. این نمایشنامه که در سال ۱۹۷۸ نوشته شد، یکی از مهمترین آثار تئاتر جنگ داخلی لبنان محسوب میشود. پژوهش حاضر با بهرهگیری از نظریههای پراگماتیک جان آستین و جان سرل، پنج نوع کنش گفتاری شامل کنشهای ترغیبی، تعهدی، عاطفی، اظهاری و اعلانی را در متن نمایشنامه بررسی کرده است. تحلیل نشان میدهد که کنشهای ترغیبی (دستورات، درخواستها و پیشنهادات) بیشترین کاربرد را در نمایشنامه داشته و نقش مهمی در نمایش روابط قدرت اجتماعی ایفا میکنند. کنشهای تعهدی (قولها و سوگندها) بازتابدهنده ارزشهای فرهنگی و اخلاقی جامعه لبنان هستند. کنشهای عاطفی، پیچیدگیهای روحی شخصیتها را نمایان میسازند و غالباً با فرهنگ چندزبانی لبنان آمیختهاند. کنشهای اظهاری، واقعیتهای اجتماعی-اقتصادی را منعکس میکنند و غیاب کنشهای اعلانی، نمادی از عجز شخصیتها در تغییر شرایط اجتماعی است. در مجموع، بیش از نیمی از از گفتارهای نمایشنامه حاوی کنشهای ترغیبی و عاطفی هستند که نشاندهنده فضای پرتنش و عاطفی دوران جنگ است. یافتههای پژوهش آشکار میسازد که الرحبانی با بهرهگیری خلاقانه از لهجه لبنانی (ترکیبی از عربی، فرانسوی، انگلیسی و آرامی)، کنشهای گفتاری چندلایهای آفریده که نه تنها روایتگر زندگی لبنان در دوران جنگ داخلی هستند، بلکه ابزاری قدرتمند برای نقد اجتماعی و سیاسی نیز محسوب میشوند. این پژوهش نشان میدهد که گفتارهای شخصیتها در نمایشنامه، علاوه بر انتقال معنا، بازنمایی روابط پیچیده قدرت، هویت وتناقضات اجتماعی در جامعه لبنان هستند. کلمات کلیدی: کنش گفتاری،پراگماتیک، زبانشناختی،نقد اجتماعی ،نمایشنامهنویسی | ||
کلیدواژهها | ||
کنش گفتاری؛ پراگماتیک؛ زبانشناختی؛ نقد اجتماعی؛ نمایشنامهنویسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Linguistic Analysis Techniques for Literature Students: A Study of Speech Acts in Social Criticism - Case Study of the Play "What About Tomorrow?" | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali bagher Taheri nia1؛ Shahriar Niazi2؛ Zahra Fallahnejad2 | ||
1Professor, Department of Arabic Language and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Department of Arabic Language and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article presents a scientific analysis of speech acts in the play "What About Tomorrow?Written in 1978. This research utilizes the pragmatic theories of John Austin and John Searle to examine five types of speech acts in the play's text, including directive, commissive, expressive, representative, and declarative acts. The analysis reveals that directive acts (commands, requests, and suggestions) have the highest frequency in the play and play a crucial role in representing social power relations. Commissive acts (promises and oaths) reflect the cultural and moral values of Lebanese society. Expressive acts reveal the psychological complexities of the characters and are often intertwined with Lebanon's multilingual culture. Representative acts reflect socio-economic realities, while the absence of declarative acts symbolizes the characters' inability to change social conditions. Overall, more than half of the play's utterances contain directive and expressive acts, indicating the tense and emotional atmosphere of the war period. The research findings demonstrate that Rahbani, through creative use of the Lebanese dialect has created multi-layered speech acts that not only narrate life in Lebanon during the civil war but also serve as powerful tools for social and political criticism. Keywords: Speech act, Pragmatics,Linguistics, Social criticism,Playwriting | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Speech act, Pragmatics, Linguistics, Social criticism, Playwriting | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |