
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 469 |
تعداد مقالات | 3,631 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,258,728 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,435,102 |
رویکردهای مونته سوری در آموزش مفاهیم احتمال به کودکان پیشدبستانی | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.19709.1110 | ||
نویسنده | ||
زهرا مومن* | ||
گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی: 14665-889، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: این پژوهش به مطالعه رویکردهای مونتهسوری در آموزش مفاهیم مقدماتی احتمال به کودکان پیشدبستانی میپردازد. آموزش مفاهیم اولیهی احتمال به کودکان به دلیل انتزاعی بودن این مفاهیم، همواره چالشبرانگیز بوده است. مطالعات پیشین، بیشتر بر استفاده از ابزارهای دیجیتال تاکید دارند. بنابراین به کارگیری مواد ملموس در آموزش مفاهیم احتمال به کودکان کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف این مطالعه، طراحی فعالیتهای عملی و بازیگونه با الهام گرفتن از فلسفهی آموزشی مونتهسوری است. روش: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، ترکیبی از روشهای کتابخانهای، توصیفی، طراحی نظری و مطالعه اکتشافی با گردآوری دادههای کیفی از طریق مشاهده و مصاحبه است. از طریق تعامل با مواد طبیعی دارای بافت فرهنگی، برای نخستین بار بعد فرهنگی را به آموزش مفاهیم اولیهی احتمال پیوند میزنیم. برای ارزیابی اثربخشی فعالیتها، یک مطالعهی مقدماتی با مشارکت 15 کودک ۴ تا ۶ ساله از یک پیشدبستانی شهر تهران که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مفاهیم پیچیدهای مانند احتمال را میتوان از سالهای پیشدبستانی، بدون تکیه بر فرمولهای مجرد، آموزش داد. به کارگیری اصول مونتهسوری، احترام به استقلال کودک، محیط غنی حسی و یکپارچهسازی با طبیعت پایههای مهم این فعالیتها میباشند. نتیجهگیری: فعالیتهای پیشنهادی، چارچوبی عملی برای مربیان فراهم میآورد تا بتوانند با هزینهای کم و بومی کردن فعالیتها، به آموزش مفاهیم اولیهی احتمال به کودکان بپردازند. پیشنهاد میشود مطالعهی درازمدت دربارهی تاثیر این فعالیتها بر عملکرد ریاضی در سالهای اول دبستان، انجام پذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش احتمال؛ رویکرد مونته سوری؛ سواد آماری اولیه؛ فعالیتهای ملموس؛ کودکان پیش دبستانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Montessori approaches to teaching probability concepts to preschool children | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Momen | ||
Department of Mathematics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: This study studies Montessori approaches to teach basic concepts of probability to preschoolers. Teaching early probability concepts to children has always been challenging. Previous studies have focused more on the use of digital tools. Therefore, the use of tangible materials in teaching probability to children has been less studied. The aim of this study is to design practical and game-like activities inspired by Montessori's philosophy. Method: The research method is a combination of library, descriptive, theoretical design, and exploratory study methods with qualitative data collection through observation and interviews. Through interaction with natural materials with cultural context, we link the cultural dimension to teaching the basic concepts of probability for the first time. To evaluate the effectiveness of the activities, a pilot study was conducted with the participation of 15 four to six year old children from a preschool in Tehran, who were selected through purposive sampling. Findings: The findings of this study show that complex concepts such as probability can be taught from the preschool years, without relying on abstract formulas. Applying Montessori principles, respecting the child's independence, a rich sensory environment, and integrating with nature are important foundations of these activities. Conclusion: The proposed activities provide a practical framework for educators to teach the basic concepts of probability to children at low cost and by localizing the activities. It is recommended that a long-term study be conducted on the impact of these activities on mathematics performance in the early years of elementary school. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Basic statistical literacy, Hands-on activities, Montessori approach, Preschoolers, Probability education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |