
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,776 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,433,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,559,551 |
رابطه بین تفکرانتقادی و تفکرخلاق در میزان توسعه یادگیری زیستشناسی دانشآموزان پایه یازدهم | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.18057.1183 | ||
نویسندگان | ||
اعظم غلامی* ؛ نرگس سادات نبوی | ||
گروه زیست شناسی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: با گسترش فناوریهای نوین ارتباطی، شبکههای اجتماعی بهعنوان یکی از مؤثرترین بسترهای تعامل و تبادل اطلاعات در عرصههای گوناگون ازجمله آموزش موردتوجه پژوهشگران قرارگرفتهاند؛ کاربرد شبکه های اجتماعی در آموزش یکی از بسترهای نوین در زمینه آموزشی است از این رو هدف پژوهش حاضر، تبیین ادراک اساتید دانشگاه از ماهیت و کاربست شبکههای اجتماعی در فرآیندهای آموزشی است. داده ها و روشها: این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش پدیدارنگاری انجام شد. جامعه آماری، شامل اعضای هیئتعلمی دانشگاه بیرجند بودند و نمونه مدنظر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر مبنای ملاکهای ازپیشتعیینشده انتخاب شدند. فرایند گردآوری دادهها با بهرهگیری از مصاحبههای نیمه ساختاریافته تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. دادههای حاصل با استفاده از فرآیند تحلیل مضمون تحلیل گردید. یافته ها: بر اساس ادراک مشارکتکنندگان، شبکههای اجتماعی ماهیتی پویا و در حال تکوین دارند، طبق دیدگاه اساتید شبکههای اجتماعی در ایران دارای ویژگی چون عدم تعادل در استفاده، نبود زیرساخت مناسب و دخالتهای سیاسی است؛ همچنین طبق دیدگاه اساتید این شبکه ها دارای کارکردهای تفریحی، اقتصادی، تغییر جو محیط و آموزشی است. چالشهایی همچون نگرش منفی برخی اساتید و استفاده نامتوازن دانشجویان نیز از دیگر مضامین استخراجشده بود. بر مبنای یافتههای این پژوهش، توجه به راهکارهایی همچون بازنگری در سیاستگذاریها، فرایند مدیریت دانش، فرهنگسازی آموزشی، توسعه زیرساختها و تدوین رویههای روشن برای بهرهگیری هدفمند از شبکههای اجتماعی در نظام آموزش عالی ضروری به نظر میرسد. ازجمله پیامدهای آموزشی شبکههای اجتماعی میتوان به تقویت روابط صمیمانه، تسهیل یادگیری مادامالعمر و نیز دشواری در مدیریت دانش اشاره کرد. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها میتوان نتیجه گرفت استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی در آموزش نیازمند توجه به ابعاد فردی، سازمانی، فرهنگی و اجتماعی دارد و توجه صرف به یک بُعد منجر به استفاده مناسب از این رویه آموزشی نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکرانتقادی"؛ تفکرخلاق"؛ یادگیری"؛ زیستشناسی"؛ "؛ آموزش" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between critical thinking and creative thinking in the level of biology learning development of 11th grade students | ||
نویسندگان [English] | ||
azam gholami؛ nabavi nargessadat | ||
Department of Biology, Farhangian University, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Background and aim: With the development of new communication technologies, social networks have attracted the attention of researchers as one of the most effective platforms for interaction and information exchange in various fields, including education. The use of social networks in education is one of the new platforms in the field of education. Therefore, the purpose of this study is to explain the perception of university professors of the nature and application of social networks in educational processes. Data and method: This study was conducted with a qualitative approach and phenomenological method. The statistical population included members of the faculty of Birjand University, and the sample was selected using purposive sampling method and based on predetermined criteria. The data collection process continued using semi-structured interviews until theoretical saturation was achieved. The resulting data were analyzed using coding. Findings: According to the participants' perceptions, social networks are dynamic and evolving in nature. According to the professors' perspective, social networks in Iran have characteristics such as imbalance in use, lack of appropriate infrastructure, and political interference. Also, according to the professors' perspective, these networks have recreational, economic, and educational functions. Challenges such as the negative attitude of some professors and unbalanced use by students were also extracted from other themes. Based on the findings of this study, it seems necessary to pay attention to solutions such as reviewing policies, the knowledge management process, building educational culture, developing infrastructure, and developing clear procedures for the purposeful use of social networks in the higher education system. Among the educational consequences of social networks, we can mention the strengthening of intimate relationships, facilitating lifelong learning, and difficulty in knowledge management. Conclusion: According to the findings, it can be concluded that the optimal use of social networks in education requires attention to individual, organizational, cultural, and social dimensions, and paying attention only to one dimension does not lead to the appropriate use of this educational procedure. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical thinking", creative thinking", Learning", Biology", ", Education" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 |