| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 496 |
| تعداد مقالات | 3,855 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,733,461 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,296 |
تجارب زیستۀ توانخواهان از عوامل بازدارنده و تشویقکنندۀ آنان در زمینۀ تحصیل | ||
| آموزش پژوهی نوین | ||
| دوره 11، شماره 42، شهریور 1404، صفحه 30-42 اصل مقاله (307.41 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| قاسم زارعی* 1؛ میر امیر فروزان2 | ||
| 1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| 2گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| چکیده | ||
| معلولیت، چالشها و مشکلات زیادی در دورههای مختلف زندگی یک فرد معلول ایجاد میکند که دوران تحصیل یکی از آنهاست. برایناساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیستۀ توانخواهان از عوامل بازدارنده و تشویقکنندۀ آنان در زمینۀ تحصیل بود. این پژوهش، کیفی بوده و با روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ توانخواهان شهر اردبیل بود و دادهها از طریق مصاحبه با 10 نفر از توانخواهان دارای تجربۀ تحصیل که به سازمان بهزیستی شهر اردبیل مراجعه کرده و یا در آنجا مشغول به کار بودند، گردآوری شد. روش نمونهگیری به شیوۀ هدفمند بود و انجام مصاحبه تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادههای حاصل از مصاحبه با روش تحلیل مضمون و در نرمافزار Maxqda تحلیل شد و کدگذاری متن مصاحبهها و تلفیق آنها انجام گرفت. یافتههای پژوهش، هفت مقولۀ اصلی را مشخص کرد که 5 مورد بهعنوان عوامل بازدارنده و 2 مورد بهعنوان عوامل تشویقکنندۀ توانخواهان به تحصیل تعیین شدند. نتایج نشان دادند که توانخواهان با موانع و مشکلاتی مواجه هستند که میتوانند آنها را از امر تحصیل باز دارند. اما در عین حال، عوامل و مشوقهایی نیز وجود دارند که توانخواهان را به تحصیل تشویق نموده و آنان را در این مسیر یاری میکنند. | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The lived experiences of disabled people regarding their inhibiting and encouraging factors in the field of education | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Ghasem Zarei1؛ Mir Amir Forouzan2 | ||
| 1Department of Business Administration, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
| 2Department of Business Administration, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 302 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |
||