
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 474 |
تعداد مقالات | 3,674 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,317,980 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,484,945 |
تجارب زیستۀ توانخواهان از عوامل بازدارنده و تشویقکنندۀ آنان در زمینۀ تحصیل | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 11، شماره 42، شهریور 1404، صفحه 30-42 اصل مقاله (307.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
قاسم زارعی* 1؛ میر امیر فروزان2 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
معلولیت، چالشها و مشکلات زیادی در دورههای مختلف زندگی یک فرد معلول ایجاد میکند که دوران تحصیل یکی از آنهاست. برایناساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیستۀ توانخواهان از عوامل بازدارنده و تشویقکنندۀ آنان در زمینۀ تحصیل بود. این پژوهش، کیفی بوده و با روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ توانخواهان شهر اردبیل بود و دادهها از طریق مصاحبه با 10 نفر از توانخواهان دارای تجربۀ تحصیل که به سازمان بهزیستی شهر اردبیل مراجعه کرده و یا در آنجا مشغول به کار بودند، گردآوری شد. روش نمونهگیری به شیوۀ هدفمند بود و انجام مصاحبه تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادههای حاصل از مصاحبه با روش تحلیل مضمون و در نرمافزار Maxqda تحلیل شد و کدگذاری متن مصاحبهها و تلفیق آنها انجام گرفت. یافتههای پژوهش، هفت مقولۀ اصلی را مشخص کرد که 5 مورد بهعنوان عوامل بازدارنده و 2 مورد بهعنوان عوامل تشویقکنندۀ توانخواهان به تحصیل تعیین شدند. نتایج نشان دادند که توانخواهان با موانع و مشکلاتی مواجه هستند که میتوانند آنها را از امر تحصیل باز دارند. اما در عین حال، عوامل و مشوقهایی نیز وجود دارند که توانخواهان را به تحصیل تشویق نموده و آنان را در این مسیر یاری میکنند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The lived experiences of disabled people regarding their inhibiting and encouraging factors in the field of education | ||
نویسندگان [English] | ||
Ghasem Zarei1؛ Mir Amir Forouzan2 | ||
1Department of Business Administration, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
2Department of Business Administration, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20 |