
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 470 |
تعداد مقالات | 3,636 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,277,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,448,946 |
اثربخشی آموزش فعالیتهای ادراکی-حرکتی بر تقویت کارکرد اجرایی و حافظه دیداری دانش آموزان دارای اختلال طیف اتیسم | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 11، شماره 42، شهریور 1404، صفحه 43-58 اصل مقاله (427.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اعظم عباسی کرقند1؛ داود کاوه* 2؛ علی معقول3؛ زهرا باقرزاده گلمکانی4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت، ، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
4استادیار،گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: اختلالات طیف اتیسم بسیار فراگیر است و تمام جنبههای عملکردی کودکان را تحت تأثیر خود قرار میدهد. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فعالیتهای ادراکی- حرکتی بر تقویت کارکرد اجرایی و حافظه دیداری کودکان دارای اختلال طیف اتیسم بود. روش پژوهش: روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعهآماری پژوهش حاضر شامل تمامیکودکان 7 تا 12 سال با اختلال طیف اتیسم شهر مشهد بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از بین کودکان با اختلال طیف اوتیسم 30 کودک 7-12 ساله با عملکرد متوسط انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار گرفتند. گروهها از نظـر سـن و بهـرة هوشـی همسـان انتخاب شدند. ابزار سنجش آزمون کانرز (2004) و آزمون حافظهدیداری کیمکاراد (1945) بود. گروه آزمایش به مدت 12 جلسـه 45 دقیقـهای در جلسات آموزش فعالیتهای ادراکی-حرکتی شرکت کردند. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزارspss24 و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل کواریانس انجام شد. یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که آموزش فعالیتهای ادراکی- حرکتی بر تقویت کارکرد اجرایی و حافظه دیداری کودکان دارای اختلال طیف اتیسم اثربخش است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان گفت: از جمله رویکرد آموزشی مفید در جهت تقویت کارکرد اجرایی و حافظه دیداری کودکان دارای اختلال طیف اتیسم، آموزش فعالیتهای ادراکی حرکتی است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of Training perceptual motor activities on strengthening executive function and visual memory of children with autism spectrum disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Abbasi Korghond1؛ Davoud Kaveh2؛ Ali Maghool,3؛ Zahra Bagherzadeh Golmakani4 | ||
1Ph.D Student of Educational Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Ira | ||
2Assistant Professor, Department of Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur، Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and purpose: Autism spectrum disorders are very pervasive and affect all functional aspects of children. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effectiveness of training perceptual motor activities on improving the strengthening of visual memory and executive functioning of students with autism spectrum disorder. Research method: The research method was a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the present study were all children with autism spectrum disorder in Mashhad. Using the purposeful sampling method, 30 children aged 7-12 years with average performance were selected from children with autism spectrum disorder and were randomly divided into two experimental (15 peoples) and control (15 peoples) groups. The groups were selected similar in terms of age and intelligence. Data collection tools included Connors' test(2004), and Kimkarad's visual memory test(1945). The experimental group participated in the training sessions of perceptual-motor activities for 12 sessions of 45 minutes. Data analysis was done by spss24 software and using descriptive statistics and covariance analysis(ANCOVA) methods. findings: The results of the analysis of the research findings showed that the training of motor perceptual activities is effective in strengthening the executive function and visual memory of children with autism spectrum disorder. Conclusion: Based on the results of this study, it can be said that one of the useful educational approach to enhancing the executive function and visual memory of children has autism spectrum disorder, training of motor perceptual activities. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |