
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 470 |
تعداد مقالات | 3,637 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,279,733 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,450,852 |
«بررسی و تحلیل آماری «نقش عنصر زمان کلاس درس در میزان کارآمدی و تأثیرگذاری دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان؛ مطالعه موردی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان» | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.19829.1468 | ||
نویسندگان | ||
سید سعید میری* 1؛ زهرا بهدانی2 | ||
1خوزستان، بهبهان، دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان | ||
2عضو هیأت علمی گروه آمار و ریاضی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان | ||
چکیده | ||
موضوع این جستار، بررسی آماری میزان مناسبت و عدم مناسبت ساعات آموزشی مختلف روزانه برای برگزاری کلاس های دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان می باشد. هدف؛ روشن شدن میزان مناسبت(بهترین و نامناسب ترین) ساعات برگزاری دروس معارف اسلامی برای کم تر کردن موانع رونق و تأثیرگذاری این دروس برای دانشجویان می باشد. روش تحقیق؛ میدانی و پرسش نامه محور بوده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی با آلفای کرونباخ ۰.۸۲ تأیید شد. داده های کیفی با کدگذاری موضوعی، تحلیل تماتیک و ترسیم نمودارهای فراوانی بررسی شدند. نتایج حاصله گویای آنست که بیشترین مناسبت زمانی از نظر دانشجویان به ترتیب از ساعات 12- 10 -با فاصله زیاد از سایر ساعات- و بعد از آن ساعات 18-16 و 16-14 بوده و نامناسب ترین ساعات به ترتیب میزان ناکارآمدی ساعات 20-18 و 10-8 می باشد. نتایج پژوهش گویای آنست که مناسبت و میزان کارآمدی دو بازه اخیر بسیار پایین است به گونه ای که بسا تشکیل کلاس در این ساعات فاقد تأثیرگذاری لازم و حتی باعث ایجاد برخی احساسات منفی در دانشجویان نیز شود. | ||
کلیدواژهها | ||
نقش زمان؛ کلاس معارف؛ دانشجویان دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان؛ پرسشنامه؛ تحلیل آماری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"Statistical study and analysis of the role of classroom time in the efficiency and effectiveness of Islamic education courses from the perspective of students; a case study of Khatam Al-Anbiya University of Technology, Behbahan" | ||
نویسندگان [English] | ||
sayyed saied miri1؛ Zahra Behdani2 | ||
1Khuzestan, Behbahan, Khatam Al-Anbiya University of Technology, Behbahan | ||
2خوFaculty member, Department of Statistics and Mathematics, Khatam Al-Anbiya University of Technology, Behbahanزستان، بهبهان، دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان | ||
چکیده [English] | ||
موضوع این جستار، بررسی آماری میزان مناسبت و عدم مناسبت ساعات آموزشی مختلف روزانه برای برگزاری کلاس های دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان می باشد. هدف؛ روشن شدن میزان مناسبت(بهترین و نامناسب ترین) ساعات برگزاری دروس معارف اسلامی برای کم تر کردن موانع رونق و تأثیرگذاری این دروس برای دانشجویان می باشد. روش تحقیق؛ میدانی و پرسش نامه محور بوده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی با آلفای کرونباخ ۰.۸۲ تأیید شد. داده های کیفی با کدگذاری موضوعی، تحلیل تماتیک و ترسیم نمودارهای فراوانی بررسی شدند. نتایج حاصله گویای آنست که بیشترین مناسبت زمانی از نظر دانشجویان به ترتیب از ساعات 12- 10 -با فاصله زیاد از سایر ساعات- و بعد از آن ساعات 18-16 و 16-14 بوده و نامناسب ترین ساعات به ترتیب میزان ناکارآمدی ساعات 20-18 و 10-8 می باشد. نتایج پژوهش گویای آنست که مناسبت و میزان کارآمدی دو بازه اخیر بسیار پایین است به گونه ای که بسا تشکیل کلاس در این ساعات فاقد تأثیرگذاری لازم و حتی باعث ایجاد برخی احساسات منفی در دانشجویان نیز شود. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Role of time, education class, students of Khatam Al-Anbia University of Technology, Behbahan, questionnaire, statistical analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |