
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 471 |
تعداد مقالات | 3,643 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,292,514 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,466,551 |
بررسی تطبیقی سند طراحی معماری کلان درسی تربیت معلم با اسناد بالادستی در حوزه فرهنگی-تربیتی دانشجومعلمان | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.19179.1106 | ||
نویسندگان | ||
عین اله عابدی* ؛ علی صحبتلو | ||
دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: تجارب سالهای گذشته نشان میدهد که فعالیتهای فرهنگی-تربیتی دانشجومعلمان نتوانسته به موفقیتهای چشمگیر دست یابد. علت این ناکامی را باید در فقدان مطالعات در این حوزه جستوجو کرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی سند طراحی معماری کلان درسی تربیتمعلم با اسناد بالادستی در حوزه فرهنگی-تربیتی انجام گرفت. روشها: برای دستیابی به این هدف، از روش مطالعه توصیفی، تحلیل اسنادی و تطبیقی بهره گرفته شد. دو سند بالادستی مرتبط با دانشگاه فرهنگیان (سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و آییننامه جامع مدیریت دانشگاهها) با سند کلان داخلی طراحی برنامه درسی تربیتمعلم مقایسه شدند. یافتهها: نتایج تحلیل دادههای کیفی نشان میدهد سند طراحی کلان تربیتمعلم بر شایستگیمحوری، تربیتمحوری و عملگرایی تمرکز دارد و مولفههایی چون شایستگیهای دینی، تربیتی و علمی را پوشش میدهد، اما نسبت به مؤلفههایی مانند جذب استعدادهای برتر، ارتقای جایگاه اجتماعی مربیان، همکاری با نهادهای فرهنگی، برنامهریزی برای فعالیتهای فوقبرنامه و توسعه مهارتهای فردی و اجتماعی دانشجویان بیتوجه است. این کاستیها ممکن است چالشهایی در اجرای اثربخش برنامههای فرهنگی-تربیتی ایجاد کند. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج پژوهش نشان میدهد اسناد بالادستی نظام تربیتمعلم در حوزه فرهنگی-تربیتی با چالشهایی روبرو هستند و با وضعیت مطلوب فاصله دارند. بر این اساس، پیشنهاد میشود برنامه درسی تربیتمعلم با رویکرد بومیسازی و مبتنی بر تعلیم و تربیت ایرانی-اسلامی تدوین شود و در بازنگری سند طراحی کلان، مؤلفههای فرهنگی-تربیتی دو سند بالادستی لحاظ گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ آموزش و پرورش؛ حوزه فرهنگی-تربیتی؛ دانشجومعلمان؛ برنامه درسی؛ اسنادبالادستی؛ تربیت معلم | ||
موضوعات | ||
تربیت معلم مطلوب و تراز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"A Comparative Study of the Macro Curriculum Architecture Design Document for Teacher Education with Higher-Level Cultural-Educational Documents Concerning Student-Teachers" | ||
نویسندگان [English] | ||
einollah abedi؛ ali sohbatloo | ||
Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Evidence from recent years suggests that cultural-educational activities conducted by student-teachers have largely failed to achieve notable success. This failure is primarily attributed to a lack of sufficient research in the cultural-educational domain. The present study aims to conduct a comparative analysis between the macro-level curriculum design document for teacher education and upstream policy documents concerning cultural and educational dimensions. Methods: To achieve this goal, a descriptive, documentary, and comparative research approach was adopted. Two key upstream documents related to Farhangian University—the Fundamental Reform Document of Education and the Comprehensive University Management Bylaw—were compared with the internal macro (architectural) curriculum design document for teacher education. Findings: The qualitative data analysis reveals that the macro curriculum design emphasizes competency-based, education-centered, and practice-oriented approaches, incorporating elements such as religious, pedagogical, and academic competencies. However, in comparison with the upstream documents, it neglects several important cultural-educational components, including attracting and retaining top talents, enhancing the social status of educators, collaborating with cultural and revolutionary institutions, organizing extracurricular activities, and developing students’ personal and social skills. These omissions may lead to challenges in the effective implementation of cultural-educational programs. Conclusion: Overall, the findings indicate that upstream documents in Iran’s teacher education system face both theoretical and practical gaps in addressing cultural-educational concerns and remain distant from the desired vision. It is recommended that the teacher education curriculum be revised with an emphasis on localization and Iranian-Islamic pedagogy, and that cultural-educational components from both upstream documents be incorporated into the macro design. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Upbringing, Education System, Cultural-Educational Domain, Student-Teachers, Curriculum, Upstream Policy Documents, Teacher Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |