
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 473 |
تعداد مقالات | 3,647 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,303,758 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,475,524 |
تعیین اثربخشی روش تدریس بدیعه پردازی بر خلاقیت و مهارتهای انشانویسی دانش آموزان ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 6، شماره 2، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.18999.1210 | ||
نویسندگان | ||
زبیر صمیمی* 1؛ سودابه جدگال2؛ جعفر بهادری خسروشاهی3؛ اسماعیل قدری4 | ||
1گروه روانشناسی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران | ||
2دانشگاه بین المللی چابهار | ||
3استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
4استادیار، گروه علوم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: نتایج پژوهشهای پیشین نشان داده است که استفاده از روش تدریس بدیعه پردازی میتواند به عنوان روش تدریس مناسبی برای بهبود مهارتهای تحصیلی و تفکر دانش آموزان باشد. بر این اساس هدف این پژوهش تعیین اثربخشی روش تدریس بدیعه پردازی بر خلاقیت و مهارتهای انشانویسی دانشآموزان ابتدایی بود.روشها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان چابهار در سال 1402 تشکیل دادند. از بین آنها سی نفر داوطب واجد شرایط به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند و به تصادف در گروههای آزمایش و گواه (هر گروه پانزده نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون، پرسشنامه سنجش خلاقیت عابدی (عابدی، 1372) و چک لیست نمره گذاری انشا (وکیل التجار، 1395) را تکمیل کردند. روش تدریس بدیعه پردازی روی گروه آزمایش به صورت شش جلسه شصت دقیقهای و هر جلسه هفتهای دو بار اجرا شد. گروه گواه نیز شیوه مرسوم و سنتی کلاسی را دریافت کرد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 27 صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد در هر دو متغیر خلاقیت و مهارتهای انشانویسی بین گروههای آزمایش و گواه در پس آزمون، پس از حذف اثر پیش آزمون، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0p<). همچنین روش تدریس بدیعه پردازی 85 درصد خلاقیت و 75 درصد مهارتهای انشانویسی دانشآموزان را بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت، مهارت؛ انشانویسی، روش تدریس؛ بدیعه گویی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining the effectiveness of Synectics teaching method on the creativity and Essay writing skills of primary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
Zobair Samimi1؛ , Sodabeh Jadgal2؛ Jafar Bahadorikhosroshahi3؛ Esmail Qadri4 | ||
1Department of Psychology and Educational technology, International University of Chabahar, Chabahar, Iran | ||
2International University of Chabahar | ||
3Assistant Professor of Educational Psychology, Department of Educational Sciences, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Educational Technology, International University of Chabahar, Chabahar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The results of previous researches have shown that the use of innovative teaching method can be a suitable teaching method to improve students' academic and thinking skills. According to this, this study aimed to determine the effectiveness of Synectics teaching method on the creativity and essay writing skills of primary school students. Methods: The method of the current research was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of this research consisted of all female students of the fifth grade of primary school in Chabahar city in 2023. Among the statistical population, 30 people were selected as the research sample using available sampling method and and randomly assigned to two experimental and control groups (each group includes 15 people). Both groups completed the Abedi Creativity Questionnaire (Abedi, 1993) and Essay Scoring Checklist (Vakilaltojar, 2015) in the pre-test and post-test phases. Synectics teaching method was implemented in the experimental group as a 6 session’s 60–minute and every session twice a week. During this period, the control group received conventional and traditional classroom training. Data analysis was carried out in two parts: descriptive statistics and inferential statistics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity, Writing, skill, Synectics, teaching method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |