
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,749 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,414,952 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,544,148 |
تعیین اثربخشی روش تدریس بدیعه پردازی بر خلاقیت و مهارتهای انشانویسی دانش آموزان ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 6، شماره 2، تیر 1404، صفحه 57-74 اصل مقاله (510.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.18999.1210 | ||
نویسندگان | ||
زبیر صمیمی* 1؛ سودابه جدگال2؛ جعفر بهادری خسروشاهی3؛ اسماعیل قدری4 | ||
1گروه روانشناسی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران | ||
2دانشگاه بین المللی چابهار | ||
3استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
4استادیار، گروه علوم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: نتایج پژوهشهای پیشین نشان داده است که استفاده از روش تدریس بدیعه پردازی میتواند به عنوان روش تدریس مناسبی برای بهبود مهارتهای تحصیلی و تفکر دانش آموزان باشد. بر این اساس هدف این پژوهش تعیین اثربخشی روش تدریس بدیعه پردازی بر خلاقیت و مهارتهای انشانویسی دانشآموزان ابتدایی بود.روشها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان چابهار در سال 1402 تشکیل دادند. از بین آنها سی نفر داوطب واجد شرایط به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند و به تصادف در گروههای آزمایش و گواه (هر گروه پانزده نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون، پرسشنامه سنجش خلاقیت عابدی (عابدی، 1372) و چک لیست نمره گذاری انشا (وکیل التجار، 1395) را تکمیل کردند. روش تدریس بدیعه پردازی روی گروه آزمایش به صورت شش جلسه شصت دقیقهای و هر جلسه هفتهای دو بار اجرا شد. گروه گواه نیز شیوه مرسوم و سنتی کلاسی را دریافت کرد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 27 صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد در هر دو متغیر خلاقیت و مهارتهای انشانویسی بین گروههای آزمایش و گواه در پس آزمون، پس از حذف اثر پیش آزمون، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0p<). همچنین روش تدریس بدیعه پردازی 85 درصد خلاقیت و 75 درصد مهارتهای انشانویسی دانشآموزان را بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ مهارت؛ انشانویسی؛ روش تدریس؛ بدیعه گویی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining the Effectiveness of the Novelization Teaching Method on Creativity and Essay Writing Skills of Elementary School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Zobair Samimi1؛ , Sodabeh Jadgal2؛ Jafar Bahadorikhosroshahi3؛ Esmail Qadri4 | ||
1Department of Psychology and Educational technology, International University of Chabahar, Chabahar, Iran | ||
2International University of Chabahar | ||
3Assistant Professor of Educational Psychology, Department of Educational Sciences, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Educational Technology, International University of Chabahar, Chabahar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The results of previous studies have shown that applying novelization teaching method can be an appropriate for improving students' academic and thinking skills. Accordingly, the aim of this study was to determine the effectiveness of the novelization teaching method on creativity and essay writing skills of elementary school students. The present research method was a semi-experimental, with a pre-test and post-test design and a control group. The statistical population consisted of all fifth-grade female elementary school students in Chabahar, Iran in 2023, among whin thirty eligible students entered the study through convenience sampling and were randomly assigned to the experimental and control groups (fifteen students in each group). Both groups completed the Abedi Creativity Assessment Questionnaire (Abedi, 1993) and the Essay Scoring Checklist (Vakil-ol-Tojar, 2016) in the pre-test and post-test stages. The creative teaching method was implemented on the experimental group in six 60-minute sessions, each session twice a week. The control group also received the traditional classroom method. Data analysis was performed using the analysis of covariance method in SPSS version 27 software. The results showed that there was a significant difference in both creativity and essay writing skills between the experimental and control groups in the post-test, after removing the pre-test effect (p<0.001). Also, the creative teaching method improved 85% of students' creativity and 75% of students' essay writing skills. Based on the research findings, it is concluded that using the creative teaching method for elementary school students is a suitable method for improving their creativity and essay writing skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity, Writing, skill, Synectics, teaching method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |