
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 473 |
تعداد مقالات | 3,647 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,303,753 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,475,522 |
بررسی ویژگی های تصویر و رنگ در کتاب فارسی هشتم و ارتباط آنها با متن درس | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.18524.1199 | ||
نویسندگان | ||
امین بنی طالبی دهکردی* 1؛ روح الله کریمی نورالدین وند2 | ||
1گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تصاویر کتب آموزشی بهعنوان تولیدکننده معنا و منبع تفسیر و تعبیر متن، اگر با رنگ و طراحی مناسب همراه شوند، میتوانند آثار مثبت و معناداری بر درک، احساس و رفتار دانشآموزان داشته باشند. پژوهش حاضر در پی تحلیل و بررسی ویژگیهای تصاویر و رنگهای بهکاررفته در کتاب فارسی هشتم و میزان ارتباط میان آنها با متن درس و چگونگی اثرگذاری آنها بر سطح یادگیری و درک مفاهیم توسط دانشآموزان است. روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و از نظر شیوۀ جمعآوری، کیفی و از نوع تحلیل محتواست و روش نمونهگیری، تمامشماری است؛ یعنی همۀ تصاویر فارسی هشتم و رنگهای مورد استفاده در آنها بررسی شدهاست. یافتهها نشان میدهد مجموعاً 85 درصد تصاویر با متن درس به شکلهای مختلف، از جمله بخشی از متن، بیشتر متن و نمادین مرتبط هستند و یازده طیف رنگ در تصاویر کتاب استفاده شده است. همچنین، نتایج حاکی از آن است که در میان ارزشهای مندرج در تصاویر، طبیعتگرایی و بیان زیبایی و شگفتآوری آن، با 29 درصد بیشترین بسامد را در میان سایر ارزشها دارد که در راستای ملموسسازی مفاهیم و هویتبخشی به دانشآموزان است. در ضمن، طیف رنگ سبز با بسامد 21 درصد بیشترین رنگ مورد استفاده و نیز با فراوانی 12، غالبترین رنگ در تصاویر به شمار میرود که سبب ایجاد آرامش، تحکیم عقاید دینی، امیدواری و شادابی، و القای حس اعتمادبه-نفس به دانشآموزان میشود. 76 درصد رنگهای غالب با متن درس ارتباط نزدیکی دارند که به ترتیب طیف رنگ سبز، قهوهای و آبی، فراوانی بالاتری در مقایسه با سایر رنگها داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
پایۀ هشتم؛ تصویر؛ رنگ؛ کتاب فارسی؛ متن درس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the characteristics of images and colors in the eighth grade Persian textbook and their relationship with the lesson text. | ||
نویسندگان [English] | ||
amin banitalebi dehkordi1؛ Rouhallah Karimi nourdinvand2 | ||
1Department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Methods: The research method is a library data collection method and in terms of collection method, it is qualitative and of the type of content analysis, and the sampling method is a complete count. Findings: The findings show that a total of 85 percent of the images are related to the course text in various ways, including part of the text, most of the text, and symbolic, and eleven color ranges were used in the book's images. Conclusion: The results show that among the values contained in the images, naturalism and its expression of beauty and wonder, with 29 percent, has the highest frequency among other values, which is in line with making concepts tangible and giving students an identity. Also, the green color spectrum, with a frequency of 21 percent, is the most used color and with a frequency of 12, is the most dominant color in the images, which creates peace, strengthens religious beliefs, hope and cheerfulness, and instills a sense of self-confidence in students. 76 percent of the dominant colors are closely related to the lesson text, with the green, brown, and blue color spectrums having a higher frequency compared to other colors, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
8th grade, Picture, Color, Persian book, Lesson text | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |