
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 473 |
تعداد مقالات | 3,648 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,307,878 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,477,982 |
مبانی انسان شناختی تربیت زبانی در قرآن کریم | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.19821.1454 | ||
نویسندگان | ||
وحید پرویزی* 1؛ احمد سلحشوری2؛ ایراندخت فیاض3 | ||
1دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ره | ||
3هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش تحلیلی استنباطی، به تبیین مبانی انسانشناختی تربیت زبانی در قرآن کریم میپردازد. این مطالعه با تأکید بر اهمیت نگرش به انسان در سیاستگذاریهای تربیتی، استدلال میکند که علیرغم جایگاه محوری زبان در هویت انسانی و نقش آن در تعاملات اجتماعی، ساحت تربیت زبانی در اسناد بالادستی و متون آموزشی مورد غفلت واقع شده است. نگارنده با مفهومشناسی تربیت (هرگونه اقدام منجر به تأثیر مطلوب) و زبان (حیثِ کاربردی و هنجاری زبان) و تربیت زبانی(بکارگیری موثرتر و مفیدتر زبان)، مبانی انسانشناختی قرآنی را در دو دسته عام و خاص تبیین میکند. مبانی عام شامل: دو بعدی بودن انسان (روحانی-جسمانی)، اصالت روح، فنا ناپذیری، برخورداری از اراده و اختیار، داشتن فطرت الهی، کمالطلبی، و وجود قوای متعدد و درهم تنیده است. مبانی خاص مرتبط با تربیت زبانی نیز شامل: بهرهمندی انسان از قوه تکلم (بیان)، بهرهمندی از قوه عقلانی (در ابعاد نظری و عملی و نقش آن در معناسازی و تکلم)، اجتماعی بودن انسان و نیاز او به زبان برای ارتباط، نیازمندی مطلق انسان (در ابعاد وجودی، معنوی، جسمانی، و ارتباطی) و مسئولیتپذیری او در قبال افعال و پیامدهای گفتار، و نهایتاً ساختارپذیری و تربیتپذیری قوای انسان و ضرورت بهرهبرداری مطلوب از همه ظرفیتها برای تکامل است. این پژوهش در نهایت به این نتیجه میرسد که تربیت زبانی مطلوب، بر پایه این مبانی قرآنی، تلاشی برای بکارگیری مؤثر، مؤدبانه، حکیمانه، صادقانه و دلسوزانه زبان در راستای تعالی فرد و جامعه است | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ تربیت؛ مبانی؛ انسان شناختی؛ ساحت تربیتی؛ تربیت زبانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The anthropological foundations of linguistic education in the Holy Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahid Parvizi1؛ Ahmad Salahshoori2؛ Irandokht Fayaz3 | ||
1Allameh Tabatabaeiy university | ||
2Allameh Tabatabaeiy university -Tehran | ||
3Allameh Tabatabaeiy university | ||
چکیده [English] | ||
The present study, with a qualitative and inferential approach, explains the anthropological foundations of linguistic education in the Holy Qur'an. Emphasizing the importance of human attitude in educational politics, this study argues that, despite the central position of language in human identity and its role in social interactions, linguistic education has been neglected in upstream documents and educational texts. The author explains the Qur'anic anthropological foundations in two general and specific categories by conceptualizing education and language and linguistic education (more effective and useful use of language). The general foundations include: the two-dimensional human (spiritual-physical), the authenticity of the soul, the immortality, the will and authority, the divine nature, the perfectionism, and the existence of numerous and intertwined forces. Special foundations related to linguistic education also include: human benefit from speech (expression), use of rational, human sociality and need for language for communication, absolute human need (in existence, spiritual, physical, and communication). Special foundations related to linguistic education also include: his responsibility for the actions and consequences of speech, and ultimately the structural and training of human forces and the necessity of optimal exploitation of all capacities for evolution. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
anthropology, foundations, linguistic education, Islamic education, Quaran, the Holy Qur'an | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |