
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 473 |
تعداد مقالات | 3,649 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,308,607 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,478,323 |
پدیدارشناختی تجربیات زیسته دختران دانش آموز مبتلا به ملال جنسیتی: مواجهه با محیط های آموزشی و فرایند های تعاملی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.19200.1107 | ||
نویسندگان | ||
علی امجدی* 1؛ نادره سهرابی شگفتی2؛ سیامک سامانی3؛ آذرمیدخت رضایی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد مرودشت، شیراز، ایرانشگاه ازاد مرودشت | ||
2استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
3. استاد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: ملال جنسیتی به ناهماهنگی پایدار بین هویت جنسیتیِ تجربه شده فرد و جنس انتسابی او اشاره دارد. این پدیده، در بستر ناآگاهی های فرهنگی، ساختارهای جنسیت زده ی نظام آموزشی و کاستی های الگوی شایستگی حرفه ای معلمان به چالشی عمیق برای افراد مبتلا تبدیل می شود. پیشینه پژوهش نشان می دهد نظام آموزشی ایران فاقد چارچوب های حمایتی برای دانش آموزان مبتلا به ملال جنسیتی است. روش ها: پژوهش حاضر با اتخاذ رویکرد کیفی و راهبرد پدیدارشناسی توصیفی و با روش نمونه گیری هدفمند تا تحقق اشباع نظری، تعداد 21 دانش آموز دختر 17 تا ۱۸ ساله ی مبتلا به ملال جنسیتی را از کلینیک های تخصصی فعال در حوزه ی مسائل جنسیتی انتخاب نمود. داده ها طی شش ماه با مصاحبه های نیمه ساختار یافته گردآوری و با روش هفت مرحله ای کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش پنج مضمون اصلی و 12 مضمون فرعی را آشکار ساخت. مضامین اصلی: نخست، شکاف دانش جنسیتی معلمان؛ دوم، عدم مهارت در مدیریت تعارض های هویتی؛ سوم، سیاست های جنسیت زده مدارس؛ چهارم، فقدان حمایت های نهادی و پنجم، راهبردهای انطباقی دانش آموزان. نتیجه گیری : نتایج نشان می دهند که آسیب های روانشناختی و تحصیلی دانش آموزان مبتلا به ملال جنسیتی در نتیجه ناتوانی الگوهای شایستگی حرفه ای معلمان و ساختارهای انعطاف ناپذیر مدارس به تشدید این تجربه زیسته می انجامد. یافته ها ضرورت بازتعریف شایستگی های معلمان، بازنگری در دستورالعمل های حمایتی در مدارس و نهاد های تربیت معلم را تأیید می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ملال جنسیتی؛ پدیدارشناسی؛ تعامل معلم-دانش آموز؛ ساختار آموزشی؛ شایستگی حرفه ای معلمان | ||
موضوعات | ||
آموزش مداوم معلمان. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Phenomenological Study of the Lived Experiences of Girls with Gender Dysphoria in Education: Navigating Educational Settings and Interactive Processes | ||
نویسندگان [English] | ||
ali amjadi1؛ Nadereh Sohrabi Shegefti2؛ Siamak Samani Siamak Samani3؛ Azarmidokht Rezaei2 | ||
1Ph.D. Student in Educational Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Shiraz, Iran | ||
2Assistant Professor of Educational Psychology, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
3Professor of Educational Psychology, Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Gender dysphoria refers to the persistent incongruence between an individual's experienced gender identity and their assigned sex. Within the context of cultural unawareness, gender-biased educational structures, and deficiencies in teachers' professional competency models, this phenomenon presents profound challenges for affected individuals. Previous research indicates that Iran's educational system lacks supportive frameworks for students with gender dysphoria. Methods: This qualitative study employed a descriptive phenomenological strategy. Twenty-one 17- to 18-year-old female students with gender dysphoria residing in Shiraz were selected via purposive sampling based on theoretical saturation criteria, recruited from clinics specializing in gender-related healthcare. Data were collected over six months using semi-structured interviews and analyzed using Colaizzi’s seven-step method for qualitative content analysis. Findings: Results revealed five main themes and 12 sub-themes: First, teachers’ gender knowledge gap; Second, inadequate skills in managing identity conflicts; Third, schools’ gender-biased policies; Fourth, absence of institutional support; and Fifth, students’ adaptive strategies. .Conclusion: The results indicate that the psychological and academic harms experienced by students with gender dysphoria intensify due to the confluence of teachers' professional competency deficiencies and structurally rigid educational systems; these results underscore the imperative to redefine pedagogical competencies, revise supportive protocols in schools, and reform teacher training institutions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gender dysphoria؛ phenomenology, ؛ teacher-student interaction؛, Educational Structure؛ professional competency of teacher | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |