
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 473 |
تعداد مقالات | 3,650 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,309,257 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,478,811 |
شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر انتخاب رشته شیمی توسط دانشآموزان با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.19303.1331 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین چشمه خاور* ؛ محمد حسین درویش نژاد | ||
گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: یکی از انتخابهای حیاتی جوانان پس از پایان تحصیلات متوسطه، انتخاب رشته تحصیلی است که تأثیر زیادی بر آینده شغلی آنها دارد. این مطالعه به طراحی یک مدل مفهومی برای شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر جذب دانشآموزان به رشته شیمی میپردازد. روش: پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریه دادهبنیاد، به تحلیل شاخصها و مؤلفههای تأثیرگذار بر انتخاب رشته شیمی و هدایت تحصیلی دانشآموزان مستعد پرداخته است. دادهها از طریق مصاحبههای ژرفنگر نیمهساختاریافته با ۲۳ فارغالتحصیل شیمی، ۱۶ مشاور تحصیلی و ۱۸ استاد دانشگاه، به روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی جمعآوری و با روش استراوس و کوربین تحلیل شد. یافته ها: نتایج کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به ارائه مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر جذب دانشآموزان به رشته شیمی شد. بر اساس مدل مفهومی، هدایت تحصیلی در این حوزه نیازمند توجه به کیفیت آموزش، آشنایی با کاربردهای عملی شیمی، توسعه فرصتهای شغلی، تبلیغات و آگاهیبخشی، سیاستهای حمایتی، توسعه فناوری و نوآوری، فرهنگسازی و تغییر نگرش جامعه، و نقش افراد اثرگذار است. نتیجه گیری: بهبود آموزش تعاملی، تقویت زیرساختهای آزمایشگاهی و ارتباط محتوا با کاربردهای عملی، انگیزه دانشآموزان را افزایش میدهد. همکاری دانشگاه و صنعت در ایجاد فرصتهای شغلی و حمایت از نوآوریهای شیمیمحور، نقشی کلیدی در جذب استعدادها دارد. نتایج این پژوهش میتواند مبنایی برای بازنگری در سیاستهای هدایت تحصیلی باشد و پیوند آموزش، بازار کار و نگرش اجتماعی را تقویت کند. | ||
کلیدواژهها | ||
شیمی؛ انتخاب رشته؛ روش دادهبنیاد؛ مدل مفهومی؛ هدایت تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Grounded Theory Study on Factors Influencing Students’ Choice of Chemistry as a Field of Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Hossein Cheshme Khavar؛ Mohammad Hossein Darvishnejad | ||
Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective: One of the critical decisions young individuals face after completing secondary education is choosing an academic discipline, which significantly impacts their future career paths. Materials and Methods: The present study, using a qualitative approach and the grounded theory method, analyzes the indicators and components influencing the choice of chemistry as a field of study and the academic guidance of talented students. Data were collected through in-depth semi-structured interviews with 23 chemistry graduates, 16 academic counselors, and 18 university professors, using purposive and snowball sampling methods, and analyzed using Strauss and Corbin’s approach. Findings: The results of open, axial, and selective coding led to the development of a model explaining the factors influencing students' attraction to the field of chemistry. Based on the conceptual model, effective academic guidance in this domain requires attention to the quality of instruction, awareness of the practical applications of chemistry, development of career opportunities, promotional efforts and public awareness, supportive policies, technological advancement and innovation, cultural promotion and attitude change in society, and the role of influential individuals. Conclusion: Improving interactive teaching, strengthening laboratory infrastructure, and linking content to practical applications increase students’ motivation. Collaboration between universities and industry in creating job opportunities and supporting chemistry-based innovations plays a key role in attracting talents. The findings of this research can serve as a basis for revising academic guidance policies and strengthening the connection between education, the job market, and social attitudes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry, Field selection, Grounded Theory, Conceptual Model, Academic guidance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |