| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,884 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,891,192 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,805,792 |
بررسی میزان احساس تعلق به مدرسه در بین دانش آموزان افغان مقطع ابتدایی بهمنزله نشاط ذهنی | ||
| پژوهش در مطالعات برنامه درسی تربیت معلم | ||
| دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 8، شهریور 1404، صفحه 72-82 اصل مقاله (718.73 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.17848.1119 | ||
| نویسندگان | ||
| حسن بختیاری* 1؛ فرزانه پاکدامن2؛ ملیحه راه چمنی3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران | ||
| 2دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان | ||
| 3کارشناسی علوم تربیتی، مرکز تربیت معلم شهید رجایی، سمنان، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: دانشآموزان افغان که بخش قابلتوجهی از مهاجران در ایران را تشکیل میدهند در جایگاه یک شهروند مهاجر دارای حقوق و مسئولیتهایی هستند. یکی از حقوق آنها، حق تحصیل در مدارس است. احساس تعلق به مدرسه، عنصری حیاتی در رشد و شکوفایی دانشآموزان محسوب میشود و فقدان آن میتواند پیامدهای منفی متعددی به دنبال داشته باشد. این موضوع برای دانشآموزان مهاجر، بهویژه دانشآموزان افغان که ممکن است با چالشهای فرهنگی، زبانی و اجتماعی بیشتری روبرو باشند، اهمیتی دوچندان پیدا میکند. در این پژوهش ما به دنبال بررسی این احساس در میان دانش آموزان افغان هستیم. روشها: برای انجام این پژوهش از روش پژوهش پیمایشی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش کلیة دانشآموزان افغان مقطع ابتدایی شهرستان پاکدشت بودهاند که 264 نفر از آنان بهصورت تصادفی برای حجم نمونه انتخاب شدهاند. برای بررسی میزان احساس تعلق دانشآموزان افغان از پرسشنامة حس تعلق بری و همکاران استفاده کردهایم. پرسشنامهها در اختیار دانش آموزان قرار گرفت و بعد از جمعآوری، دادهها با استفاده از نرمافزار 21 spss و از طریق آمارهای توصیفی تک متغیره مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافتهها: دادههای بهدست آمده حاکی از آن است که به طور کلی احساس تعلق خوبی در بین دانشآموزان افغان به مدرسه وجود دارد. دامنة نمرات 57 نشان میدهد که تفاوتهای قابل توجهی در احساس تعلق بین دانشآموزان وجود دارد. انحراف معیار 03/12 نشاندهندة پراکندگی مناسب این احساسات در میان دانشآموزان است. اما در مؤلّفة مشارکت علمی دادههای بهدستآمده حاکی از آن است که دانشآموزان ممکن است نسبت به تحصیل و مشارکت در فعالیتهای علمی رغبت کمی داشته باشند. نتیجهگیری: احساس تعلق مثبت در بین دانشآموزان افغان دیده میشود. اما میتوان اقدامات مختلفی را برای بهبود وضعیت احساس تعلق به مدرسه و مشارکت دانشآموزان طراحی کرد. این اقدامات باید شامل برنامههای آموزشی برای معلمان، فعالیتهای تشویقی برای دانشآموزان، و ایجاد فضایی عادلانه و محترم در مدرسه باشد. فضای عادلانه محیطی است که در آن همه دانشآموزان، فارغ از تفاوتهایشان، به فرصتهای برابر آموزشی و حمایتی دسترسی داشته باشند. این فضا، زمینه را برای شکوفایی و موفقیت همگانی فراهم میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| احساس؛ تعلق؛ مدرسه؛ دانش آموز؛ افغان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Examining the sense of belonging to school among Afghan primary school students as mental vitality | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hasan Bakhtiari1؛ Farzane Pakdaman2؛ Maliheh Rahchamani3 | ||
| 1Master student in Curriculum Planning, Kharazmi University, Karaj, Iran | ||
| 2. PhD in Curriculum Planning, Center Tehran Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran, Invited Professor of Farhangian University | ||
| 3Bachelor of Educational Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training Center, Semnan, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives:Afghan students, who make up a significant portion of migrants in Iran, hold the status of migrant citizens with rights and responsibilities. One of their rights is the right to education in schools. A sense of belonging to school is considered a vital element in the growth and flourishing of students, and its absence can lead to various negative consequences. In this research, we aim to explore this sense of belonging among Afghan students.Methods: For conducting this research, a survey research method was employed. To assess the sense of belonging among Afghan students, we used the Belongingness Questionnaire developed by Brew and colleagues. In this research, we have used the Sense of Belonging Questionnaire by Berry and colleagues to investigate the feeling of belonging. The statistical population of the study consisted of all Afghan elementary school students in Pakdasht city, of whom 264 were randomly selected for the sample size. The questionnaire data were analyzed and examined using SPSS 21 software and univariate descriptive statistics. Findings: The range of scores, 57, shows that there are significant differences in the sense of belonging among students. The standard deviation of 12.03 indicates a good dispersion of these feelings among students. However, in the component of academic participation, the data suggest that students may have little interest in studying and participating in academic activities.Conclusion: A positive sense of belonging is observed among Afghan students. However, various measures can be designed to improve the sense of belonging to school and student participation. These measures should include training programs for teachers, incentive activities for students, and creating a fair and respectful environment in school. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Feeling, belonging, school, student, Afghan | ||
| مراجع | ||
|
References Abbasi-Shavazi, M. J., Glazebrook, D., Jamshidiha, G., Mahmoudian, H., & Sadeghi, R. (2008). Second -generation Afghans in Iran: Integration, Identity and Return. Afghanistan Research and Evaluation Unit. [In Persian]
Alirezaei, R., & Sattari, S. (2019). A comparison of the sense of belonging to school and the motivation for academic achievement of secondary school students in regular and smart schools. Educational Research, 5(17), 1-14. [In Persian]
Basu, S., & Banerjee, B. (2020). Impact of environmental factors on mental health of children and adolescents: A systematic review. Journal of Children and Youth Services Review, 119, 105515.
Beatty, B., & Brew, C. (2005). Measuringstudent sense of connect with school; development of instrument for use in secondary school. Leading & Managing, 2, 5-65.
Bostic, J. H. (2003). Constructive thinking, mental health and physical health, Ph.D. dissertation, Saint Louis University.
Brew, C., Beatty, B., & Watt, A. (2004). Measuring students’ sense of connectedness with school. In Australian ssociation for Research in Education Annual Conference, Melbourne.
Gregorian, V. (2014). The emergence of modern Afghanistan: Politics of reform and modernization, 1880-1946. Stanford University Press.
Hakimzadeh, R., Durrani, K., Abolghasemi, M., & Nejati, F. (2014). Investigating the relationship between the sense of belonging to the school and the motivation for academic achievement and performance of students in the theoretical secondary school of Isfahan. Journal of Educational Sciences, 21(1)1, 151-166. [In Persian]
Hossein Mardi, A. A., Ghorban Shiroudi, Sh., Zar Bakhsh Bahri, M. R., & Tiz Dast, T. (2021). The relationship between academic enthusiasm, enthusiasm for school and sense of belonging to school with academic achievement through motivation for academic achievement in male students. Sociology of Education, 7(2), 178- 189. [In Persian]
Irma Kue, M., Nuryakin, N., & Suwanti, A. (2023). The Effect of Reward, Career Development and TaskOriented Leadership Style on Employee Performance with Job Satisfaction as Intervening Variables. Jurnal Aisyah: Jurnal Ilmu Kesehatan, 8(2),1-8.
Javdan, M., & Montaseri, P. (2011). Comparison of sense of belonging, social and emotional adjustment and academic vitality in Iranian and Afghan elementary school students. Iranian Developmental Educational Psychology, 3(4), 596-605. [In Persian]
Ju, H. (2017). The relationship between physical activity, meaning in life, and subjective vitality in community-dwelling older adults. Archives of gerontology and geriatrics, 73, 120-124.
McNealy, C., nonnemakev, J., & Blim, R. (2002). Promotiong school connectedness: evidence from the national longitudinal study of adolescent health. Journal of school health, 72(47), 138-146.
Mirzaei, H. (2017). Studying the educational adjustment of Afghan immigrants in Iran. Journal of Social Work Research, 4(11), 43-84. [In Persian]
Misrabadi, J. (2010). Normative assessment and exploratory factor analysis of the revised questionnaire measuring attitudes towards school. Education and Evaluation (Educational Sciences), 3(12), 107-119. [In Persian]
Ryan, R. M., & Deci, E. (2008). From ego-depletion to vitality: Theory and findings concerning the facilitation of energy available to the self. Social and Personality Personality of Environmental Development Psychology, 2(2), 702-717.
Sajjadpour, F., & Jamali Sousefi, E. (2016). Afghan bread and the challenges of returning home (Case study: Afghan migrant women living in Mashhad). Iranian Anthropological Research (Social Sciences Journal), 6(2), 131-151. [In Persian]
Sharifi, F., Marzieh, A., & Janabadi, H. (2017). The relationship between achievement goals and the sense of belonging to school and students' mental well-being. School Psychology, 6(4), 99-119. [In Persian]
Sylvester, B. D. (2011). Well-being in volleyball players: Examining the contributions of independent and balanc ed psychological need satisfaction. Psychology of Sport and Exercise, 12(5), 533-539.
Vlachopoulos, S. P., & Karavani, E. (2009). Psychological needs and subjective vitality in exercise: A cross-gender situational test of the needs universality hypothesis. Hellenic Journal of Psychology, 6(2), 207-222.
Whitlock, J. L. (2006). Youth perceptions of life at school: Contextual correlates of school connectedness in adolescence. Applied developmental science, 10(1), 13-29. Wong, T. K., Parent, A. M., & Konishi, C. (2019). Feeling connected: The roles of student-teacher relationships and sense of school belonging on future orientation. International Journal of Educational Research, 94, 150-157. You, S., Furlong, M. J., Felix, E., Sharkey, J. D., Tanigawa, D., & Green, J. G. (2008). Relations among school connectedness, hope, life satisfaction, and bully victimization. Psychology in the Schools, 45(5), 446-460. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |
||