| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 495 |
| تعداد مقالات | 3,858 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,719,353 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,726,462 |
اثربخشی مداخلهی آموزشی مبتنی بر رویکرد پیاژه بر تنظیم هیجان دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی | ||
| پژوهش در مطالعات برنامه درسی تربیت معلم | ||
| دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 8، شهریور 1404، صفحه 83-91 اصل مقاله (586.93 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.18763.1148 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم چرامی* 1؛ نگین کاویانی بروجنی2 | ||
| 1گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجن، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی مداخلة آموزشی مبتنی بر رویکرد شناختی پیاژه بر تنظیم هیجان دانشآموزان دختر پایة چهارم در دورة ابتدایی شهر بروجن انجام گرفت. روشها روش پژوهش نیمهآزمایشی بود. به این منظور از بین کلیة دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی شهر بروجن در سال تحصیلی 1400-1401 تعداد 30 نفر که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند، به صورت هدفمند انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمعآوری اطلاعات آزمون از پرسشنامة تنظیم هیجان (ERQ-CA) (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی (تعداد، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره) استفاده شد و برای تجزیه وتحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخة 20 استفاده شد. یافتهها: در پایان نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات مولفه های تنظیم هیجان در دو گروه آزمایش و کنترل اختلاف آماری معناداری وجود داشت (001/0>P) به گونهای که دانشآموزانی که با استفاده از روشهای آموزشی پیاژه آموزش دیده بودند، در مقایسه با گروه کنترل بهبود قابل توجهی در تنظیم هیجان داشتند و ضریب اتای بدستآمده برای مؤلفههای تنظیم هیجان شامل مدیریت هیجان 28/0، انعکاس هیجان 32/0 و درک هیجان 19/0 بدست آمد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مداخلات آموزشی مبتنی بر رویکرد پیاژه میتواند به عنوان یک روش مؤثر در بهبود تنظیم هیجان دانشآموزان استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مداخلهی آموزشی؛ رویکرد پیاژه؛ تنظیم هیجان؛ دانشآموزان؛ پایهی چهارم | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Effectiveness of an Educational Intervention Based on Piaget's Approach on Emotion Regulation in Fourth-Grade Female Elementary Students | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Maryam Chorami1؛ Negin Kaviani Broujeni2 | ||
| 1Department of Psychology and counselling, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
| 2Master of Science in General Psychology, Islamic Azad University, Boroujen Branch, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: The present study aimed to determine the effectiveness of an educational intervention based on Piaget's cognitive approach on emotion regulation among fourth-grade female elementary students in Boroujen. Methods: The research employed a quasi-experimental design. From all fourth-grade elementary students in Boroujen during the academic year 2021-2022, 30 participants who met the inclusion criteria were selected through purposive sampling and included in the study. Data were collected using the Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents (ERQ-CA) (2005). For data analysis, descriptive statistics (frequency, percentage, mean, and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of covariance, MANCOVA) were used. Data analysis was performed using SPSS software, version 20. Findings: Studies have shown that educational interventions based on Piaget's approach can lead to significant improvements in emotion regulation. In this study, students who were trained using Piaget's educational methods showed significant improvements in emotion regulation compared to the control group. The obtained eta coefficients for emotion regulation components were as follows: emotion management (0.28), emotion reflection (0.32), and emotion understanding (0.19). Conclusion: Based on the results of the study, it can be concluded that educational interventions based on Piaget's approach can be used as an effective method to improve emotion regulation in students. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Educational intervention, Piaget', s approach, Emotion regulation, Students, Fourth grade | ||
| مراجع | ||
|
References Abbaspour, A., & Faramarzi, S. (2022). The effect of educational interventions based on Piaget's cognitive approach on the math performance of students with a specific learning disorder. Advances in Cognitive Sciences, 24(1), 12-27. [In Persian]. Ballabrera, Q., Gómez-Romero, M. J., Chamarro, A., & Limonero, J. T. (2024). The relationship between suicidal behavior and perceived stress: the role of cognitive emotional regulation and problematic alcohol use in Spanish adolescents. Journal of health psychology, 29(9), 950-962. Copeland, R. W. (1970). How children learn mathematics teaching implications of Piaget’s research. New York: The Macmillan Company, pp. 310. Gullone, E., & Taffe, J. (2012). The emotion regulation questionnaire for children and adolescents (ERQ–CA): A psychometric evaluation. Psychological assessment, 24(2), 409. Khodabakhsh, M. R., & Kiani, F. (2014). Effects of emotional eating on eating behaviors disorder in students: The effects of anxious mood and emotion expression. International Journal of Pediatrics, 2(4), 295-303. [In Persian]. Mahini, S., Teymouri, S., & Rahimi, S. (2013). Comparison of cognitive emotion regulation strategies and thought-action fusion in couples seeking divorce and fair couples with the mediation of gender role. Quarterly Journal of Family Counseling and Psychotherapy, 3(3), 356-375. [In Persian]. Mahmoudi Mozaffar, M. (2016). The effectiveness of Khajeh Nasir Akhlaq al-Din Tusi's educational method model and Piaget's cognitive development on teachers' attitudes in students' moral process. Jundishapur Education Development, 7, 95-104. [In Persian]. Mansouri, M. (2012). Examination of executive functions in individuals with alexithymia traits (Master's thesis). Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University. [In Persian]. Obalasi, A., & Hosseini Nasab, S. D. (2014). The effect of Montessori method education on the creativity of 4- and 5-year-old preschool children in Tabriz. Education and Evaluation of Educational Sciences, 28(7), 71-98. [In Persian]. Paley, B., & Hajal, N. J. (2022). Conceptualizing emotion regulation and coregulation as family-level phenomena. Clinical Child and Family Psychology Review, 25(1), 19-43. Ray-Yol, E., Ü lbe, S., Temel, M., & Altan-Atalay, A. (2022). Interpersonal emotion regulation strategies: can they function differently under certain conditions?. Current Psychology, 41(4), 2364-237 Saeidi, N., Lotfi, M., Akbarian, M., Saeidi, A., & Salehi, A. (2021). A Comparative Study on Emotion Regulation of Older and Younger Adults. Salmand: Iranian Journal of Ageing, 16(3), 412-425. [In Persian]. Tohidi, Y. (2014). The relationship between self-efficacy, metacognitive ability, and academic motivation with mathematical performance of high school students in Shibkouh (Master's thesis). Islamic Azad University, Hormozgan. [In Persian]. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |
||