
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 472 |
تعداد مقالات | 3,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,315,386 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,483,947 |
بازنمائی معنائی زیست حرفهای معلمان زن شاغل در دوره ابتدائی: مطالعه ای به روش فرهنگ نگاری | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.19158.1170 | ||
نویسندگان | ||
علی ایمان زاده* 1؛ مریم مرندی حیدرلو2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوقپستی 889-14665، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی سرشار از مفاهیم و مباحث اخلاقی است که بازنگری و تأمّل در آنها میتواند در رشد دانش و عمل اخلاقی کودکان نقش مهمی را ایفا کند. پژوهش حاضر به منظور اثر بخشی آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی بر رشد قضاوت های اخلاقی کودکان شهر تبریز صورت پذیرفته است. روشها: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. 60 نفر از کودکان مدارس شهر تبریز به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (30 نفر) و کنترل (30 نفر) جایگزین شدند. از ابزار پرسشنامة آزمون قضاوت اخلاقی (MJT) دورگانداسینها و میراوارما به عنوان پیشآزمون- پسآزمون در این پژوهش استفاده شد. برنامة آموزشی طراحی شده مبتنی بر داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی به عنوان متغیر مستقل در 8 جلسه یک ساعته، هفتهای دو جلسه بر روی آنها اجرا شد و در نهایت، دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس و در نرم افزار SPSS نسخة 13 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد که آموزش داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی بر رشد قضاوتهای اخلاقی و تک تک مؤلّفههای آن در کودکان شهر تبریز تأثیر معناداری داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که متون کلاسیک ادب فارسی یکی از منابع غنی برای تدوین و طراحی محتوای برنامههای درسی دورة ابتدایی برای آموزش مفاهیم اخلاقی است. | ||
کلیدواژهها | ||
زیست حرفهای؛ معلمان؛ معلمان زن؛ معلمان ابتدائی؛ فرهنگ نگاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semantic Representation of the Professional Life of Female Teachers Working in the elementary Schools: A Ethnographical Study | ||
نویسندگان [English] | ||
علی ایمان زاده1؛ maryam marandi heidarlou2 | ||
1associate pro ofphilosophy of education, university of tabriz, tabriz, iran | ||
2Semantic Representation of the Professional Life of Female Teachers Working in the elementary Schools: A Ethnographical Study | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The classics of Persian literature are filled with moral concepts and discussions that can play an important role in developing children's moral knowledge and practices. This study aimed to enhance the effectiveness of teaching philosophy to children through the stories of classical Persian literature, focusing on the moral judgment development of children in Tabriz city. Methods: This quasi-experimental study utilized a pre-test and post-test design with a control group. Sixty children from Tabriz schools were selected and randomly assigned to experimental and control groups (30 participants each). The Dorgandacinha & Miravarma's Judicial Examination Questionnaire (MJT) served as both the pre-test and post-test instruments. An interventional program, based on the stories of classical Persian literary texts, was implemented as the independent variable over eight one-hour sessions, occurring twice a week. Findings: The analysis of covariance revealed that teaching classical Persian literature significantly influenced the growth of moral judgments and their components among the children in Tabriz. Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that classical Persian literature serves as a rich resource for developing and designing the content of the elementary school curriculum for moral education concepts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional Life, teachers, women teachers, elementary schools teachers, Ethnographical Study | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |