
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 473 |
تعداد مقالات | 3,672 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,316,080 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,484,267 |
آسیبشناسی مقالات علمی-پژوهشی مرتبط با آموزش زبان عربی در مدارس و دانشگاههای ایران از دهه 1380 تا سال 1403 | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.18768.1225 | ||
نویسندگان | ||
سعیده بیرجندی* 1؛ مهدی ترکشوند2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار دانشگاه سیدجمالالدین اسدآبادی، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
آسیبشناسی مقالات، راهی جهت بهبود و ارتقا و تعالی پژوهشها در زمینههای مختلف است. یکی از زمینههای مهم پژوهشی، پژوهش در حوزه آموزش زبان عربی در مدارس و دانشگاهها است. سابقه مطالعات در این حوزه به دهههای اخیر بازمیگردد و تا کنون مقالات بسیاری در این زمینه به رشته تحریر در آمده که آسیبشناسی، بررسی و تحلیل آنها به روشن شدن مسیر این پژوهشها و درک خلل و کاستیهای آنها کمک میکند و موجب ارتقای کیفیت آنها میشود. پژوهش حاضر با روش کیفی (تحلیل-توصیفی) به آسیبشناسی 12 مقاله علمی منتشر شده در مجلات با رتبه علمی-پژوهشی در دهه 1380 تا سال 1403 در زمینه آموزش زبان عربی در مدارس و دانشگاههای ایران پرداخته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که عدم توجه به نگارش صحیح پیشینه، عدم تناسب عنوان با محتوا یا مشکل در خود عنوان، پراکندگی و عدم انسجام مطالب، تنظیم نادرست نتیجهگیری و عدم معرفی ابزار پژوهش و روششناسی، به ترتیب از مهمترین نقاط ضعف این مقالات به شمار میرود. با توجه به نتایج مذکور، آسیبشناسی پژوهشها و بررسی مشکلات آنها در زمینه مطالعه آموزش زبان عربی، ضروری است و میتواند در بهبود مقالات این حوزه، نقش مؤثری ایفا کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبشناسی؛ مقالات پژوهشی؛ آموزش زبان عربی؛ مدارس؛ دانشگاهها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of scientific-research articles related to Arabic language teaching in Iranian schools and universities from the 1380s to 1403 | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeedeh Birjandi1؛ Mahdi Torkashvand2 | ||
1Assistant Professor of department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Seyyed Jamaluddin Asadabadi University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Pathology of articles is a way to improve, promote and excel research in various fields. One of the important research fields is research in the field of Arabic language teaching in schools and universities. The history of studies in this field dates back to recent decades, and many articles have been written in this field so far, and their pathology, review and analysis help clarify the path of these studies and understand their shortcomings and improve their quality. The present study, using a qualitative method (analytical-descriptive), has examined the pathology of 12 scientific articles published in journals with scientific-research rank in the decade of 1380 to 1403 in the field of Arabic language teaching in schools and universities in Iran. The results of this study indicate that the most important weaknesses of these articles are the lack of attention to the correct writing of the background, the incompatibility of the title with the content or the problem in the title itself, the dispersion and lack of coherence of the content, the incorrect arrangement of the conclusion, and the failure to introduce the research tools and methodology, respectively. Considering the aforementioned results, the pathology of the research and the examination of their problems in the field of Arabic language teaching is necessary and can play an effective role in improving the articles in this field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pathology, research articles, Arabic language teaching, schools, universities | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |