
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 473 |
تعداد مقالات | 3,672 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,316,081 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,484,268 |
شناسایی عوامل بروز بدفهمی دانشآموزان متوسطه دوم در درس عربی مبتنی بر تجارب زیسته دبیران عربی استان قم | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.18672.1224 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه علی پور* 1؛ اعظم محمودی2 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بدفهمیها، نتیجه تلاش دانشآموزان برای درک یک مفهوم است که بسیار قوی و ماندگار هستند و ساختار محکمی دارند که به سادگی اصلاح نمیشوند و حتی برای بهترین معلمان، مشکلساز خواهند بود. هدف پژوهش حاضر، واکاوی تجارب دبیران عربی در زمینه شناخت بدفهمیهای عربی دانشآموزان متوسطه دوم و عوامل بروز آن است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه مطالعاتی تحقیق، شامل دبیران مدارس متوسطه دوم دخترانه و پسرانه استان قم بود و نمونهها به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این پژوهش، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، 149 مضمون پایه، 41 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر بدفهمیهای عربی، عوامل بروز بدفهمی و راهکارهای رفع بدفهمی شکل گرفت. یافتهها در بخش بدفهمیها شامل 31 مولفه ترجمه، فعل و انواع آن، انواع نقش فاعل و مفعول، مبتدا و خبر، جار و مجرور/ حروف جر و معنی آن، صفت و موصوف/ مضاف و مضافالیه، ضمایر، افعال ناقصه، حروف مشبَّهة بالفعل، حال بوده است. همچنین 5 مولفه در بعد عوامل بروز بدفهمی و 5 مولفه در بعد راهکارها، شامل محتوا، معلم، دانشآموز، والدین و محیط، شناسایی شد. یافتههای مقاله، بیانگر آن است که بدفهمیهای دانشآموزان در عربی میتواند یادگیری را تحتالشعاع قرار دهد و برای مواجهه با آن برنامهریزی راهبردی و به موقع در هر یک از موارد ذکر شده ضرورت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بدفهمی؛ عربی؛ دانش آموزان؛ متوسطه دوم؛ تجارب زیسته؛ دبیران عربی؛ قم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the factors of misunderstanding among high school students in Arabic lessons based on the lived experiences of Arabic teachers in Qom province | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh alipoor1؛ Azam Mahmoodi2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Department of Arabic language and Literature, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Misunderstandings are the result of students' attempts to grasp a concept; these misunderstandings are very strong, persistent, and have a robust structure that is not easily corrected, posing challenges even for the best teachers. The aim of the present study is to describe the experiences of Arabic teachers in the field of recognizing Arabic misunderstandings among high school students and the factors that cause them. The research method is qualitative with a phenomenological approach. The study population of the study included teachers of high school girls and boys from different cultural, social, and economic classes in Qom province, and the samples were selected purposively until theoretical saturation was reached. The data collection method was semi-structured in-depth interviews. The content analysis method was used to analyze the information obtained from this study. Based on the research findings, 149 basic themes, 41 organizing themes, and 3 overarching themes of Arabic misunderstandings, factors that cause misunderstandings, and solutions to resolve misunderstandings were formed. The findings in the misunderstandings section included 31 translation components, verbs and their types, types of subject and object roles, predicate and predicate, prepositions and prepositional letters and their meanings, adjectives and predicates/adjectives and adverbs, pronouns, imperfective verbs, verb-like letters, and present tense. Also, 5 components in the dimension of factors of misunderstanding and 5 components in the dimension of solutions, including content, teacher, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Misunderstanding, Arabic, Students, Secondary School, Lived Experiences, Arabic Teachers, Qom | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |