
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 473 |
تعداد مقالات | 3,672 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,316,078 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,484,267 |
طراحی واحد یادگیری در درس آموزش زبان عربی با تمرکز بر نظریهی پیوندگرایی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.18396.1208 | ||
نویسندگان | ||
محمد برنا* 1؛ عاطی عبیات2 | ||
1روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، 56441 تهران، - صندوق پستی 888 ایران | ||
چکیده | ||
با ورود به هزارهی سوم، هدف آموزش از یاددهی به یادگیری تغییر نموده، به گونهای که بر اساس نظریهی پیوندگرایی این دانشآموز است که همه یا بخشی از دانش خود را میسازد. بر همین اساس، هدف از پژوهش حاضر که به شیوهی مرور روایتی انجام گرفت؛ طراحی محتوای یادگیری در درس زبان عربی بر اساس اصول پیوندگرایی بوده است. امروزه محتوا و استانداردهای تولید شده بر اساس دیدگاههای سنتی همچون رفتارگرایی دیگر برای هزارهی سوم کارآمد نیستند. بلکه فرد باید از طریق ویژگیهایی همچون تنوع بخشی به تجارب یادگیری، روزآمد بودن و اتصال به شبکههای در حال شکلگیری دانش به مدیریت دانش در دسترس بپردازد تا از این طریق قادر باشد به یادگیری استانداردهای ویژهی عصر دیجیتال بپردازد. توجه به تنوع در تولید محتوا، شناسایی منابع، گرهها و شبکههای انسانی و غیر انسانی مرتبط با یادگیری، روزآمد بودن و یادگیری مادامالعمر، دانش پیوندی و یادگیری شبکهای، نقش تسهیلکنندهی معلم و ماهیت پویای فراگیر از جمله مواردی بودهاند که در طراحی واحد یادگیری زبان عربی بر اساس نظریهی پیوندگرایی مورد تأکید است. به نظر استفاده از اصول و آموزههای دیدگاه پیوندگرایی در طراحی محتوای درس زبان عربی بتواند پاسخ مناسبتری به استانداردهای ویژهی مورد نیاز فراگیران در هزارهی سوم باشد. از این رو پژوهش حاضر استفاده از آموزههای پیوندگرایی در تولید محتوای زبان عربی را در مقطع متوسطه پیشنهاد میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی واحد یادگیری؛ زبان عربی؛ نظریهی پیوندگرایی؛ دانش پیوندی؛ مدیریت دانش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a learning unit in the Arabic language course with a focus on the theory of connectivism | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Borna1؛ Ati Abyat2 | ||
1Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Arabic language and Literature, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
By entering the third millennium, the purpose of education has changed from teaching to learning, in a way that is based on the theory of connectivism of this student who builds all or part of his knowledge. Based on this, the purpose of the current research, which was conducted in the way of reviewing a narrative; The design of learning content in the Arabic language course was based on the principles of connectivism. Today, content and standards produced based on traditional views such as behaviorism are no longer effective for the third millennium. Rather, a person should manage available knowledge through features such as diversifying learning experiences, being up-to-date, and connecting to emerging knowledge networks in order to be able to learn the special standards of the digital age. Paying attention to diversity in content production, identifying resources, nodes and human and non-human networks related to learning, modernity and lifelong learning, connected knowledge and networked learning, the facilitating role of the teacher and the inclusive dynamic nature are among the things that are emphasized in the design of the Arabic language learning unit based on the theory of connectivism. It seems that using the principles and teachings of the connectivism perspective in designing the content of the Arabic language course can be a more suitable answer to the special standards required by learners in the third millennium. Therefore, the present study suggests the use of the teachings of connectivism in the production of Arabic language content at the secondary level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning unit design, Arabic language, connectivism theory, connected knowledge, knowledge management | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |