
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 473 |
تعداد مقالات | 3,672 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,316,087 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,484,271 |
تحلیل تأثیر ساختارهای نحوی زبان عربی به همراه ایجاد انگیزه بر فرآیند یادگیری زبان عربی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.18035.1200 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین رنجبر* 1؛ حمیده ارغوانی بیدختی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان سمنان، پردیس شهید رجائی | ||
2دکتری ادبیات عرب، استادیار دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع کمی میباشد؛ که بر روی دانشجویان رشته الهیات دانشگاه فرهنگیان سمنان مرکز شهید رجائی انجام شد. جامعه آماری شامل 33 نفر بود (n=33). بعد از انتشار پرسشنامهای بر اساس پرسشنامه دورنیه و تاگوچی شامل دو قسمت تاثیر مستقیم نحو بر یادگیری عربی و تاثیر غیر مستقیم آن به صورت ایجاد انگیزه بود. این پرسشنامه شامل 45 سوال در 5 مقیاس تجربه یادگیری نحو، عوامل انگیزشی، تاثیرات رواشناختی و اجتماعی، تاثیرات مهارت زبانی و پیشبینی رفتار آینده در یک مقیاس لیکرت 5 درجه ای بود. بعد از آن پایایی و روایی آن با استفاده از برنامه اسمارت پی.ال.اس (Smart PLS) مشخص گردید؛ برای تعیین معناداری هر سوال نیز از T-value استفاده شد. یافتهها: برای تعیین پایایی پرسشنامه از روایی همگرا استفاده شد که نتایج همگی سطحی بالانر 0.86 بدست آمد که نتایج را تایید میکند. همچنین آلفا کرونباخ این پژوهش نیز برابر با 0.96 تعین شد که سطحی مطلوب میباشد. برای تعیین روایی پژوهش از روایی واگرا استفاده شد که نتایج سطحی بالاتر از 0.5 بود که مقیاسها تایید میشوند. برا معناداری با استفاده از T-value سطحی بالاتر از 1.96 بدست آمد البته باید اشاره کرد سه سوال 3، 9 و 17 این سطح را کسب نکردند و از پرسشنامه حذف شدند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان دهنده رابطه معناداری بین یادگیری نحو بر یادگیری عربی و همچنین ایجاد ساختار انگیزه در یادگیری این زبان دارد. همچنین آمارها نشان دهنده رابطه بین نحو و درک و فهم بالاتر نسبت به متون عربی وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان؛ زبان دوم؛ نحو؛ انگیزه؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the impact of Arabic language syntactic structures along with motivation on the Arabic language learning process | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Hossein Ranjbar1؛ Hamide Arghavany2 | ||
1Full-time undergraduate student of Theological Education, Semnan Farhangian University, Shahid Rajaee Campus | ||
2PhD in Arabic Literature, Assistant Professor, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The syntactic structure of a language constitutes one of its fundamental features and is referred to by different terminologies across various languages: "Dastoor" in Persian, "Grammar" in English, and "Nahw" in Arabic. This study aims to investigate second language acquisition through the mastery of Arabic syntax (Nahw). This research adopts a quantitative methodology and was conducted among students majoring in Islamic Theology at Farhangian University of Semnan, Shahid Rajaei Campus. The target population consisted of 33 participants (n=33). A questionnaire, developed based on Dörnyei and Taguchi’s framework, was utilized to measure both the direct impact of Nahw on Arabic language acquisition and its indirect influence through the creation of motivation. The questionnaire included 45 items categorized into five dimensions: Nahw learning experience, motivational factors, psychological and social impacts, linguistic skill influences, and future behavior prediction. Responses were rated on a 5-point Likert scale (1 = Strongly Disagree, 5 = Strongly Agree). Following the questionnaire distribution, 11 participants withdrew, leaving a sample size of 22 as determined using Cochran’s formula. SPSS software confirmed the final sample size as 21. The reliability and validity of the questionnaire were assessed using Smart PLS software, with T-values employed to determine the statistical significance of each item. To ensure reliability, convergent validity was applied, yielding values exceeding 0.86 for all constructs, thus confirming the reliability of the instrument. The Cronbach’s alpha coefficient was calculated as 0.96, indicating a high level of internal consistency. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Language, Second language, Syntax, Motivation, Learning | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |