
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,437,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,563,213 |
اثربخشی مطالعه متون داستانی در آموزش مهارتهای زبانی به دانشجویان غیر عرب زبان | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.17205.1178 | ||
نویسندگان | ||
جمال طالبی قره قشلاقی* 1؛ حوریه بابایی قره قشلاقی2 | ||
1دانشیار دانشگاه فرهنگیان | ||
2کارشناس ارشد زبان عربی و دبیر آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
محتوای آموزشی از اهمیّت بیشتری در فرایند ندریس و یادگیری برخوردار است و اگر به درستی انتخاب شود و در راستای اهداف برنامهریزان آموزشی باشد میتواند نقش مؤثری در اثربخشی برنامههای درسی ایفا نماید. متون داستانی به ویژه رمان به جهت اشتمال بر زبان گفتاری جامعه، تسلسل حوادث در آن، جذابیت در پیگیری سرانجام شخصیتهای داستانی، و نیز تناسب با سلایق فردی زبانآموزان از کارکرد آموزشی ممتازی در تقویت و توسعه مهارتهای زبانی برخوردار است. جستار حاضر با رویکرد توصیفی و تحلیلی به دنبال بررسی جایگاه و نقش تدریس رمان در آموزش مهارتهای زبانی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که خواندن رمان باعث تقویت و توسعه دایره لغوی زبانآموزان و دانشجویان میشود، و همچنین به آنان کمک میکند تا در نگارش و انشاء کاربردی بتوانند از کلمات و ترکیبهای رمان بهره بجویند و از سبک بیانی و زبانی آن تقلید کنند. کاربست رمان در برنامه درسی دانشجویان رشته زبان عربی کمک شایانی به تقویت مهارت گفتاری دانشجویان میکند چرا که میتوانند دیالوگهای شخصیتهای داستان را در موقعیتها واقعی به کار ببندند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان عربی؛ غیر عرب زبانان؛ زبان آموزی؛ رمان؛ مهارتهای زبانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of reading fiction texts in teaching language skills To non-Arabic speaking students | ||
نویسندگان [English] | ||
jamal talebi gharegheshlaghi1؛ hooriyeh babayei2 | ||
1Assistant Professor Farhangian University | ||
2Master of Arabic Language and Secretary of Education | ||
چکیده [English] | ||
Educational content is more important in the teaching and learning process, and if it is chosen correctly and is in line with the goals of educational planners, it can play an effective role in the effectiveness of curricula. Fictional texts, especially novels, have a privileged educational function in strengthening and developing language skills due to the inclusion of the spoken language of the society, the sequence of events in it, the interest in following the end of the fictional characters, and also the suitability with the individual tastes of language learners. The present essay, with a descriptive and analytical approach, seeks to investigate the place and role of novel teaching in teaching language skills. The findings of the research show that reading the novel strengthens and develops the vocabulary of language learners and students, and also helps them to use the words and combinations of the novel and imitate its expressive and linguistic style in writing and practical composition. The application of the novel in the curriculum of Arabic language students helps to strengthen the speaking skills of the students because they can use the dialogues of the story characters in real situations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic language teaching, Non-Arabic speakers, language learning, novel, language skills | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 |